Våld - En historia om kärlek

Författare: Joyce Carol Oates
Utgivningsår: 2003
ISBN: 9100105007

Teena Maguire borde aldrig tagit den där genvägen hem efter 4 juli-festen. Inte efter midnatt. Inte genom parken. Inte så som hon var klädd: linne, avklippta jeans, högklackade sandaler - som om hon bad om det. Inte tillsammans med sin 12-åriga dotter Bethie. Inte medan pojkgängen i grannskapet var ute och härjade.
Hon blir offer för en brutal gruppvåldtäkt, och nu kan hon bara beklaga att hon överlevde. Bethie, som blir vittne till övergreppet, lever i ständig skräck. Hon har identifierat pojkarna, de har ställts inför rätta, men med hjälp av en driven advokat har de släppts mot borgen.
Det finns dock en man i närheten som brinner för rättvisa, en man som vet vad kärlek är.
Medelbetyg: 3,64 (14 röster)
Bok recensioner av Våld - En historia om kärlek :
2005-03-18 18:59
Trots det hemska temat (en kvinna blir utsatt för en brutal gruppväldtäkt, och hennes dotter tvingas bevittna övergreppet) är det på något sätt en fin bok, som ger mig ungefär samma känsla som "Flickan från ovan". Här handlar det om att försöka överleva något av det värsta en människa kan utsättas för, först medan det händer, sedan efteråt, och slutligen i rättssalen när alltihopa dras upp en gång till. Det handlar också om att ta lagen i egna händer, och om att vilja skydda och beskydda. Boken har något av spänningsroman över sig, och ger en träffande bild av människors grymhet.
Jag hade gärna sett att den var längre, annars har jag inget att invända.
2005-12-01 16:53
Av nostalgiska skäl väljer Teena Maguire och hennes tolvåriga dotter att vandra genom parken på väg hem från en 4 juli-fest. Plötsligt rusar ett gäng unga killar fram som glupska vargar. Teena blir våldtagen och så illa misshandlad att hon nästan avlider, hennes dotter lyckas undkomma med mindre skador. Teena överlever men i domstolen utmålas hon som ett fnask, som mer än gärna offrar sin minderåriga dotter för tjack. När pojkarna frikänns raseras Teena och Bethies liv. Hela staden tar avstånd ifrån dem. Den enda som verkligen står på deras sida är en stel polisintendent. Han är också beredd att ta lagen i egna händer...

Författaren till denna bok har tagit fasta på hur samhället ser på våldtäktsoffer. Det tycks förutsättas att offren väljer att bli våldtagna av olika skäl. De får skylla sig själva som går ensamma på kvällen, pratar med okända män, har en tidigare promiskös historia, var berusade eller glömde att knipa om "bevismaterialet" på väg till polisen. Istället för att ställa våldtäktsman till svars hamnar fokuset på offret. Hur var hon klädd? Var hon berusad? Skrek hon "Nej" tillräckligt högt? Fanns det andra vittnen än våldtäktsmännen?

"Våld" är en slående enkel historia om en man som tar lagen i egna händer och hämnas kvinnor som blivit orättvist behandlade av samhället. Ämnet är viktigt, men i Oates bok framförs det förenklat och ytligt. Några ingående porträtt finns inte och författaren växlar mellan beskrivningar i första person och andra person, på ett sätt som gör att empatin och intresset för huvudpersonerna försvinner. Polisens sätt att agera känns långsökt och därmed upplever jag historien konstruerad. Så trots det samhällskritiska perspektivet (som är mycket klarsynt) blir "Våld" aldrig särskilt trovärdig.
2007-04-17 17:42
Oates är alltid bra, men det känns som om hon här behandlar ett oerhört uttjatat ämne. De slutsatser man drar efter läsningen är så självklara att det blir fånigt.
2007-06-27 00:41
Läser den här boken med en känsla av tomhet
2007-10-25 17:45
En stark trea. Den var lite seg ibland.
2008-04-11 19:27
En stark bok som låg pricis på gränsen på vad jag klarade av att läsa utan att bli äckelmagad.
2009-01-14 19:50
En av de otäckaste böcker som jag läst som berörde och upprörde
2009-06-10 18:07
Gillar sättet boken är skriven på.
Dock känns ämnet hemskt uttjatat och allt känns ganksa förutsägbart.
Svag trea.
2010-12-21 13:13
Våld är en brutal historia, men det är också en historia om kärlek. Ett beslut som tog en sekund att fatta, kom att förändra hela livet för Teena och hennes dotter, egentligen kom det att påverka många fler. Det blev som ringar på vattnet.
Det var sent på natten och Teena och hennes 12 dotter Bethie var på väg hem från Teenas pojkvän där de hade firat 4:e juli, de tog en genväg genom parken. Där blev de förföljda och trakasserade av ett gäng påtända killar, det slutade med att de släpades in i ett båthus. Bethie lyckades slita sig loss och gömma sig, medan hon låg där gömd hörde hon sin mammas skrik och hur hon kämpade mot pojkgänget som hetsade varandra. Hon höll för öronen för att slippa höra. När allt var över låg modern där blodig och medvetslös, lämnad att dö.
Teena överlever gruppvåldtäkten, men kampen är inte över för henne och hennes familj. Det blir efterverkningar av detta brutala brott, där offren måste vara de starkaste. Familjer och grannar håller ihop för att rädda sina egna skinn. Men det finns en medmänniska som tar lagen i egna händer.
Joyce Carol Oates skriver om ett brott, om hur det påverkar de inblandade. Men även andra blir drabbade, det är anhöriga till offren och till förövarna, poliserna som kom till brottsplatsen. Författaren vinklar händelsen från olika håll utan fördömande. Var och en av de inblandade får ge sin version om hur de tänkt och agerat. Författaren går kanske inte ned på djupet i karaktärerna, men jag tycker nog att man får en bra inblick i hur olika människor tänker. Det här är en tunn och tät bok som ändå lyckas hålla läsaren i ett spänningstillstånd och den väcker eftertankar.
Man kan ju tycka att själva våldtäkten och misshandeln skulle vara nog för offren, men det kommer en kamp efteråt som man kanske inte väntar sig. Folk har fördomar och är rädda. Som motpol visas i berättelsen att det finns kärlek och civilkurage.
Oates spinner ofta sina historier kring heta ämnen och detta ämne har varit och är ett hett debattämne. Får man skylla sig själv om man går i en mörk park mitt i natten, till råga på allt att ha sin dotter med ute så sent? Är det inte provocerande att vara så lättklädd, dessutom berusad?Är det befogat att ta lagen i egna händer när samhället inte skyddar tillräclkligt? Det är frågor som ställs mellan raderna.
Joyce Carol Oates har en förmåga att skriva inträngande och hon kan skapa spänning, det finns ett driv i hennes berättande. Hon är en av vår tids bästa författare.
2011-01-28 13:08
Denna bok ligger verkligen på gränsen på vad jag klarar av att läsa. Det är inte så att jag är äckelmagad men jag blir bara så arg och frustrerad över hur maktlösa offrena är och hur orättvist livet kan vara. Boken är ganska vacker på sitt sätt då vi följer dottern, modern, mormoderns kamp att leva med en sådan hemsk händelse och även polisen som ser sitt ansvar och utkämpar rättvisa. Sen hurvida Dromoor "gör rätt" kan diskuteras men det är utan tvekan vackert.
2011-06-09 14:10
[...]
Men når tyvärr inte upp till det för mig, det är en gripande historia och jag blir arg över hur någon kan bli behandlad så illa, inte nog med att hon blir våldtagen och misshandlad nästan till döds, hon måste utstå alla hemskheter som folk säger om henne och tanken att inte bli betrodd. Blir gruvligt arg på att folk kan vara så elaka, hur man kan säga att hon förtjänade det för att hon var lättklädd? Jävla svin... Så känslorna finns när jag läser, men [...]

Läs hela recensionen på min blogg:
2012-02-23 15:09
En gripande historia som berättas på ett fantastiskt språk. Den här boken är full av starka känslor och levande personporträtt och jag älskar verkligen Oates sätt att skriva. Meningarna böljar liksom fram. Den är rätt kort och går snabbt att läsa ut, men lever kvar i en länge.

"

Skriv egen bokrecension till Våld - En historia om kärlek