Ämnesord: psykologi, natur, kärlek, spänning
Utgivningsår: 1954
ISBN: 0140186395

Medelbetyg: 4,14 (14 röster)
Bok recensioner av Öster om Eden :
2005-03-10 00:21

det var väl lite mera än två år sedan jag läste den här boken och sen dess har jag älskat john steinbeck, självklart hade man läst " of mice and men" men ahde glömt vem som ahe skrivit den, eller mera sagt inte brytt mig så mycket om vem som hade skrivit den. kanske hade det att göra med att vi blev tvingade att läsa den i skolan och trots att den var bra så var ju det inte inget frivilligt och därför lite av, bara ta sig igenom den. Nu när man läste ut "öster om eden", frivilligt då så var det ett Måste att få reda på mera om författaren och så fick man reda på att han hade skrivit " of mice and men" också....nu i efterhand har man läst även "vredens druvor" och "pärlan" som är en kort roman tillskilland från "vredens druvor"

nu ska vi inte ut och cykla för långt, Öster om eden är delvis en biografi, men det är en släktbiografi tre generationer tillbaka. Steinbeck skildrar allting så perfekt, språket och sättet han beskriver naturen på är helt enastående och man fastnar direkt för den. äman får iaf följa familjen som kommer från irland och slår sig ner i californien där han köper en bit jord, men tyvärr är det brist på vatten. farfar är en av de mest kloka och underhållande personer som kan prata utan att någon tappar intresse och således många söker sig till honom just för att få höra honom prata. vi får även följa en annan familj som har som tradition att göra militärtjänst och försvara sitt land.

medan det i den ena familjen går mycket bra till trots att de nästan är fattiga går det mindre bra i den andra familjen som består av två söner, som hatar varandra rent av, fadern tycker mer om den starke som ska in i det militära. saken är den att pappan är en lögnare och hela hans liv är byggt på lögnar men i och med att ingen vet om det är inger det respekt vördnad.

dessutom är det en flicka som rymmer hemifrån, eller rättare sagt dödar sin familj och flyr. nästan död lyckas hon ta sig fram till de två brödernas dörr och får den vård hon behöver, men båda två föräslkar sig i henne trots att de inte känner til hennes bakgrund........................

en väldigt bra bok, till steinbecks främsta böcker räknas först och främst vredens druvor men jag tycker själv bättre om öster om eden...en klassiker
2007-08-21 13:43
En mycket bra bok, med underbara personbeskrivningar som vissar mäniskornas alla sidor. Spåket flyter på mycket bra, och boken tog mig med storm.
2008-03-31 18:11
Denna bok är uppenbarligen en närmast jämförbar företeelse med berättelsen om Kain och abel. Detta är en ofattbar berättelse om kärlek, lojalitet och förrådande.

2008-10-23 21:39
Med risk för att låta lite floskelartad så är detta ändå en storslagen släktkrönika som beskriver en släkts öden i tre generationer. De flesta ingredienser finns med här; kärlek, hat, svartsjuka, mord och allehanda tragedier men också glädjeämnen. Allt detta är kryddat med ett oerhört vackert och gemytligt språk som gör att det känns som att författaren berättar allt detta som hänt "hans" släkt bara för mig.
2009-01-29 16:22
En otroligt bra bok, va lite skeptisk till den i början lite seg dom första sidorna , boken är en av dom bättre jag har läst, gillar dom olika karaktärerna i boken som steinbeck lyckas förmedla på ett formidabelt sätt allt från traskarna till katie..efter jag har läst boken så såg jag filmen och kunde konstatera att boken är många gånger bättre än filmen, dock såg jag att dom ska göra en ny öster om eden film detta år, hoppas att dom lyckas förmedla känslan som finns i boken till filmen!
2009-01-29 16:36
Det var ett bra tag sedan jag läste den här boken men den fastnade. Både boken - och filmen också för den delen - är väldigt bra. En modern klassiker får man väl säga.
2009-05-07 11:22
En besvikelse efter att ha älskat Vredens druvor. Fortfarande helt ok...
2009-06-06 23:47
fantastisk bok om godhet och ondska. så fort jag kom in i den här boken höll den mig i sitt grepp ända till slutet. en av de bästa böcker jag läst någonsin. väldigt många olika djup i den här boken.
2011-08-08 16:39
Här går man bevisligen mot strömmen. Jag har hört så mycket om Steinbeck så det var med stor entusiasm jag tog mig an "Öster om Eden". Jag blev helt klart besviken.

Nu ska det väl sägas att det snarare är en skildring än fiktiv roman och ur det perspektivet är boken med all sannolikhet ett viktigt tidsdokument för sydvästra USA. Det förlåter en del men ger inga nobelpris, eller?

Som släktsaga betraktat är det ju långt ifrån ett mästerverk. De många udda personligheterna knyts ihop med ganska tunna trådar och intrycket blir närmast ryckigt. Det är inte på något sätt dåligt men jag förstår inte den unisona hyllningskören. Och vem satte 8 i spänning?

Jag vill påstå att en motsvarande historia skriven idag skulle ratas av de flesta förlag. Jag ska dock läsa mer Steinbeck för sakens skull.
2011-10-07 03:25
En dag dyker en svårt misshandlad ung kvinna upp på bröderna Trasks gård. Den äldre brodern Charlie känner igen ondskan i henne medan den yngre brodern Adam blir överväldigad och förälskad. Kvinnan, Cathy, får vi veta är en tvättäkta sociopat som mördat sina föräldrar och närapå skapat sig ett gott liv som förförisk älskarinna. I Adam ser hon en dum man hon kan utnyttja tills hon tillfrisknat. Hon har inga problem att gifta sig med honom, föda honom ett tvillingpar, skjuta honom i axeln och lämna honom. Hon övertar en bordell i staden och är sedan försvunnen. Tvillingbröderna Aron och Caleb växer upp med en far som är distanserad i sin sorg över Cathys svek. Aron är den alltigenom goda men naive. Caleb är den som ständigt kämpar mot mörkret i sig. De har blandade känslor till varandra - kärlek och hatisk rivalitet växlar fram och tillbaks. Allting sätts på sin spets när de får reda på att deras mor inte dog i barnsäng - som de fått höra, utan är en bestialisk bordellmamma i staden.

"Öster om Eden" är ett familjeepos berättat av en mästare. Oavsett vad jag i övrigt har att säga om boken så går detta inte att komma ifrån. John Steinbeck var värd sitt nobellpris och varje sida vibrerar av berättarglöd. Men i övrigt tycker jag att bokens huvudtema känns både gammalt och övertydligt. Diskussionen om det är arvet eller miljön som formar oss kanske var fräsch och spännande 1952, men inte så mycket nu. Varje del av boken är en spegling av detta huvudtema. Och när man väl har greppat det blir det kaka på kaka på kaka och jag känner att "JA, jag har fattat!". Bara för att ens mamma är en sociopatisk mördarhora så behöver man inte bli det själv. I slutänden väljer man själv sin väg i livet. Framför allt kunde detta berättats på färre antal sidor. Boken börjar med att berätta om tvilling pojkarnas farfars liv och löper sedan hela vägen fram till modern tid (dvs. 1950-talet).

Dock uppskattar jag Steinbecks tidstypiska skildring av ett USA under första världskriget. Steinbeck förekommer till och med som sig själv - som barn - i boken. Och man upplever starkt att miljön och personerna är något som författaren känner väl och känner för. Men det gäller snarare bifigurerna än huvudpersonerna.

Tore Bengtsson gör ett bra jobb som inläsare.
2012-05-31 00:21
En bok om människans fria val, om allt det vi gör är något som vi må göra. Men oavsett våra förkastliga eller föredömliga handlingar, strävar vi i slutändan alltid efter ett erkännande av våra medmänniskor. Ett erkännande om att vi var någon, någon som åtminstone bidrog med något.

Öster om Eden är en vemodig bok om alla vändningar livet kan ta, och det som är intressant med vändningarna i livet, är att man aldrig är beredd på dem. De kommer alltid vid de minst lämpliga tillfällena och skakar om verkligheten.

Öster om Eden är en släktsaga vars tema ssträcker sig tillbaka ända till bibeln och berör starka känslor som avundsjuka och ånger.

"

Skriv egen bokrecension till Öster om Eden