Tankar om KULTUR

Författare: Ruth Halldèn
Ämnesord: musik, historia, kultur, litteratur
ISBN: 9151835290

Beskrivning:
Folk bör bibringas kultur, så står det överallt. Kultur är något gott, ett bålverk mot ondska och terror. Men är det så enkelt? Vad är egentligen kultur? Och är det något alla människor vill ha? Allt som vidrörts av människohand är kultur, enligt en vid definition. Allt som människan företagit sig efter den förhistoriska tid då hon jagade fisk och igelkottar med händerna. Allt hon tillverkade för att underlätta sin levnad: skinnfällen, sandalerna, hornskeden hon åt med för att skaffa krafter till nya ogärningar. Redan här såddes fröet till katedralen i Chartres, Månskensso-naten och Baudelaires dikter. Kultur kan vara nästan allt. (Dock är skillnaden mellan en gotisk katedral och en hemvirkad grytlapp inte liten!) Man bör inte placera högkulturen på piedestal, otillgänglig för tidens alla vindar, lika litet som man ska förringa den. Varje människa har inom sig ett oändligt antal olika nivåer och känslolägen, och det finns konstformer för dem alla. Ruth Halldén spekulerar i sin bok kring själva kulturbegreppet - essäer och krönikor om de mest skilda äm-nen, från Shakespeare till deckare, från Mozart till kryddskåp, från pedagogik till turism, från Beethoven till hund-kyrkogårdar. Ruth Halldén har tidigare givit ut två böcker om litteratur, En bra bok, 1991, och Vid romanens rötter, 1997. Samt två diktsamlingar, Hus utan trädgård, 1959, och Landskap i gult och guld, 1961. Hennes verksamhet som litteraturkritiker har huvudsakligen varit knuten till Dagens Nyheter där hon ar-betat i 35 år. Personliga, självsvåldiga, allvarli-ga, humoristiska och inspirerande. Författarna i Prismas nya serie Tankar om är alla starkt profilera-de skribenter som här tar ut sväng-arna inom områden som engagerar dem.

Några pressröster om boken:

"Ruth Halldén har den där gudabenådade förmågan att med några få ord träffa rätt."//"...hon vågar gå emot strömmen och ifrågasättta fashionabla trender på ett originellt sätt." // "...Kunskapsrikt, genomtänkt och ofta lysande formulerat."
Lars Lönnroth/ Svenska Dagbladet

"Läs Ruth Halldén. En roligare och mer uppbygglig läsning får du leta efter balnd höstens böcker"
Per Ögren/ Dagens Nyheter

Bok recensioner av Tankar om KULTUR :
2005-03-03 23:33
Den här lilla essä-samlingen tar upp olika kulturämnen i alfabetisk ordning, från Allas kultur till Övergivenhet. En del är fyndigt, annat är platt men det mesta är läsvärt. Ofta detaljer av ett ämne (O som i Oscar Wilde t.ex.) men från en lite annan vinkel än vi är vana vid.
För den som vill ha "kvinnligare" essäer än Peter Englunds blir betyget säkert högre än mitt. Småtrevlig är boken hursomhelst.

"

Skriv egen bokrecension till Tankar om KULTUR