Deception Point

Författare: Dan Brown
Ämnesord: mord, spänning
ISBN: 0671027387

"When a new NASA satellite spots evidence of an astonishingly rare object buried deep in the Arctic ice, the floundering space agency proclaims a much-needed victory...a victory that has profound implications for U.S. space policy and the impending presidential election. With the Oval Office in the balance, the President dispatches White House Intelligence analyst Rachel Sexton to the Milne Ice Shelf to verify the authenticty of the find. Accompanied by a team of experts, including the charismatic academic Michael Tolland, Rachel uncovers the unthinkable: evidence of scientific trickery - a bold deception that threatens to plunge the world into controversy." But before Rachel can contact the President, she and Michael are attacked by a deadly team of assassins controlled by a mysterious power broker who will stop at nothing to hide the truth. Fleeing for their lives in an environment as desolate as it is lethal, their only hope for survival is to find out who is behind this masterful ploy. The truth, they will learn, is the most shocking deception of all.
Medelbetyg: 3,43 (7 röster)
Bok recensioner av Deception Point :
2005-03-02 13:17
Efter att ha läst tre av Dan Browns böcker börjar jag lära mig hur han bygger upp böckerna. Deception Point bygger på ett ständigt spänninngsmoment och en liten överraskning när "den onde" visar sig vara någon man inte skulle misstänka (precis som Da Vinci-koden och Angels and Demons).

Till bokens fördel är de små lärorika detaljerna som Dan Brown gillar att ha med. Tyvärr klarar inte de små positiva elementen i den här boken att dra upp helheten. Betyget får bli en tvåa, det finns bättre böcker att investera sin tid i.
2005-09-14 15:35
Det är snart val i USA och den karismatiska presidenten Herney hoppas bli omvald. Han ligger dåligt till i opitionsmätningarna mot sin konkurrent Sexton som är en konservativ och självuppfylld politiker. Sextons dotter Rachael föraktar sin far för hans hycklande och för hans handlande mot hennes omkomna mamma. Kort innan valet blir Rachael kontaktad av presidentstaben och befinner sig bara några timmar därpå vid norra polen där ett fantastiskt NASA fynd ägt rum. Presidenten önskar Rachael vara opartisk och bekräfta fyndet inför hans misstroende stab. Fullt övertygad om upptäcktens autensitet intygar Rachael presidentens folk. Snart därpå börjar konstiga saker hända. En oberoende forskare faller handlöst ner i en vak och Rachael finner sig bli jagad för livet. Någon vill inte att hon ska avslöja mer om projektet än nödvändigt - men vem är det som står bakom? Det är väl inte presidenten själv?

Dan Browns böcker kunde lika gärna vara filmmanus. De är uppbyggda av specialeffekter, klyschiga personkaraktärer och kampen mellan ont och gott. Till skillnad mot "Da Vinci koden" och "Änglar och demoner" handlar dock denna konspirationsbok om politiska intriger, vilket känns bra mycket mer trovärdigt än påvliga bombdåd och fånerier. Politiska falsarium är trovärdiga, hur bisarra de än är, vilket Michael Moore bevisat med Fahrenheit som överträffar dikten. Och säga vad man vill om Brown, han kan skriva spänningsromaner. De må vara fullständigt hopplösa ibland, men det är jäkla svårt att lägga boken ifrån sig. Så också med denna bok, och nästan i större utsträckning än de tidigare. Korta fakta inom de flesta områden (marinfysik, säkerhet inom Vita huset och mycket annat) vävs in i berättelsen och får den kännas mer angelägen än den kanske är. På detta sätt liknar Brown delvis Deaver, som också gärna betonar faktabaserade deckarhistorier. Skillnaden är kanske att man sällan ifrågasätter Deavers källkritik, som känns oklanderlig, men man kan aldrig förlita sig på Brown. Detta till trots är "Deception point" en av de mest läsgiriga böcker jag upplevt och den får därför en fyra.
2005-10-25 07:32
Tredje Dan Brown jag läser, dock blir jag inte lika fast vid denna. Som tidigare recencent skriver så börjar man bli van Browns sätt att skriva. Boken är välskriven och speglatr nog ganska bra hur långt en del människor är beredda att gå för att få så mycket makt som möjligt.
Det som tilltalar mig i boken, precis som i de tidigare är dels att det hela tiden är ett spänningsmoment och att man inte alltid kan räkna ut vem som är "skurken" i det hela. Det andra som jag också tycker om är att man får se allting ur flera människors perspektiv, det är det jag uppskattar med boken. Som sagt, boken är bra, men jag blev inte så fast i den att jag kan ge den mer än en trea.
2006-07-16 13:38
Brown är trogen sin stil. Deception Point kändes dock lite hattig. Inte en riktig höjdare men jag kan inte göra annat än att ge den en...
2007-01-31 20:15
Nu har jag läst Dan Browns fyra böcker. Och nu KAN jag Dan Brown. Direkt som skurken presenterades i boken så fattade jag att det var skurken. Dan Brown lyckades slå igenom ordentligt med da Vinci-koden. Dock mer beroende på själva mysteriet än beroende på själva storyn. Storyn verkar vara hans koncept och är densamma i alla fyra böckerna. Det är bara själva mysteriet som växlar.

Denna boken var den sämta av de fyra tycker jag. Kan också bero på att jag relativt nyligen läst de andra tre. Underhållning? Ja, men i denna boken var storyn, åtminstone i mina ögon, lite väl långsökt.
2008-07-26 04:48
snabbläst, intressant, osannolikt, underhållande.
2010-05-08 15:13