Författare: Anders Wahlgren
Utgivningsår: 2007
ISBN: 9789151849041

Medelbetyg: 2 (1 röster)
Bok recensioner av Sigrid och Isaac :
2024-07-15 21:21
En fyllig biografi om det kända konstnärsparet Isaac Grünewald och Sigrid Hjertén, föregångare för den moderna konsten i Sverige. Men trots sin talang och framgång påverkas de hela livet av sina handikapp. Isaac var jude, Sigrid kvinna. Att kvinnor hade svårt att göra sig gällande för 100 år sedan vet alla, men att antisemitismen var så stark och genomsyrade även vårt samhälle talas det tyst om. Författaren lägger stor vikt vid hur illa paret blev behandlade av okunniga och illasinnade kritiker och av rasister, så pass att deras konstnärliga gärning nästan kommer i skymundan i boken. Isaac var en tuffing som inte vek undan utan gick i polemik mot sina mobbare, vilket triggade dem ännu mer. Något jag inte visste var att dåtidens kända och radikala skämttidningar Strix och Söndags-Nisse inte bara häcklade överklass och moraltanter utan också var ett språkrör för antisemiter och rena nazister. Ännu en sak som inte passar in i bilden av svensk kultur som en fyrbåk mot förtryck...

Paret gifter sig 1911, redan tidigt i livet kunde de leva på sin konst och äktenskapet var tämligen lyckligt, trots att Isaac som alla(?) konstnärer var otrogen och självupptagen. De stöttade varandra i sina arbeten och hade gemensamma utställningar. Med åren blev Isaac mer konservativ i sitt måleri medan Sigrid utvecklades åt det radikala hållet. Författaren (som jag tror är lite kär i Sigrid) anser att hon är en större konstnär än sin make, något jag inte kan bedöma.

Och då är jag inne på bokens stora svaghet. Det finns ett rikt bildmaterial, på paret, deras vänner, ovänner och sonen Ivan, men inte en enda bild på något av deras verk annat än i bakgrunden på porträttbilder! Mycket märkligt och väldigt irriterande att inte få se de konstverk som avhandlas i boken! Min slutsats, alltså gissning, är att det finns en konflikt om rättigheter och att författare och förlag inte fått tillstånd att visa bilder på verken. Tråkigt!

Slutet blev tragiskt för bägge. Sigrid drabbades tidigt av psykisk ohälsa, paret separerade 1936 och hon tillbringade merparten av sina sista 11 år på Beckomberga. Sigrid avled 1948 efter en misslyckad lobotomi.
Isaac och hans nya hustru Märta omkom i en flygolycka i Norge 1946.

Författaren gjorde också den uppmärksammade filmen Sigrid & Isaac (2005)

"