Författare: Ed McBain
Utgivningsår: 1979
ISBN: 9117924324

När Dr Purchase kommer hem sent en kväll hittar han sin fru och sina små döttrar mördade. Undersökningen av det till synes meningslösa dådet avslöjar djupa sprickor i familjens oförvitliga fasad.
Bok recensioner av Guldlock :
2024-06-29 01:49
När läkaren Jamie Purchase kommer hem på kvällen efter en pokerkväll gör han en fasansfull upptäckt då han upptäcker sin fru Maureen och sina två små döttrar brutalt knivhuggna till döds, rent av slaktade. Polisen anländer och det gör också hans goda vän försvarsadvokaten Matthew Hope. Från polisens håll så ser man tidigt Jamie som den potentiella gärningsmannen, även om han säger sig kunna bevisa sin oskuld. Men kan han verkligen det? Snart visar det sig att Jamie träffat en ny kvinna och planerat att lämna sin nu mördade familj och han betalar redan av ett saftigt underhåll till sin första fru, den lata och hänsynslösa Betty. Så kanske att han istället för att gå igenom de juridiska processerna valt att istället ta livet av Maureen och sina två små döttrar? Men är han verkligen så djävulsk? Om inte han, så vem? Den argsinta första frun Betty? Eller någon av hans två vuxna barn, sonen Michael eller dottern Karin? Det blir Matthew Hopes sak att bevisa.
I sitt privatliv brottas även Matthew med problem. Han har sedan en tid tillbaka haft en förbindelse med läkarhustrun Aggie och nu vill han skilja sig från hustrun Susan. Men han oroar sig djupt för hur en eventuell skilsmässa skulle komma att påverka deras tolvåriga dotter Joanna som betyder mest för honom. Vid en eventuell skilsmässa så skulle han göra vad som helst för att Joanna skulle bo kvar hos honom. Men han vet att det är föga troligt. Skulle han överhuvudtaget få träffa henne alls om skilsmässan blev ett faktum?
Det var längesedan jag läste något av Ed McBain- men jag blev positivt överraskad av den här thrillern. Den är både spännande och välskriven och det finns ett väldigt bra driv i texten som gör att sidorna far fram i rasande fart. Det var också intressant att läsa om fäders rättigheter vid skilsmässor i USA. Huruvida det stämmer an nuförtiden vet jag ingenting om, men det märks ganska tydligt i texten att McBain hade ganska så starka åsikter om den saken. Det här är tydligen första boken i en serie om advokaten Matthew Hope och om jag någon gång kan hitta fler böcker i serien så fortsätter jag mer än gärna att läsa om honom!

"

Skriv egen bokrecension till Guldlock
 C. Carlsson