Sophies val

Författare: William Styron
Ämnesord: filosofi, depression, historia, kärlek, spänning
ISBN: 0679736379

Föreställa er om ni vill ett land där glupska lykosökare har härjat i svärmar, inte i något årtionde utan i årtusenden, och ni förstår kanske en av aspekterna på detta Polen som med metromisk enformighet och regelbundhet har förtrampats av fransmännen, svenskarna, österrikarna, preussarna, ryssarna och rent av besatts av så giriga utsugare som turkarna. Utplundrat och exploaterat som den amerikanska Södern, och liksom den ett av fattigdom plågat , feodalt agrasamhälle, har Polen haft ett enda bålverk mot den eviga förödmjukelsen gemensamt med sydstaterna, nämligen stoltheten. Stolthet, jämte minnen av en svunnen ära. Stolthet över anor och familjenamn och därtill , det måste man komma ihåg, över en till stor del konstgjord aristokrati och adel. Namnet Radziwill och Revenel uttalas med samma intensiva om också lätt ihåliga högdragenhet. I nederlaget har både Polen och Amerikas sydstater utvecklat en hysterisk nationalism.
Medelbetyg: 4,8 (5 röster)
Bok recensioner av Sophies val :
2005-03-01 18:53
Stingo en ung man med författardrömmar flyttar till New York och får ett rum i Brooklyn. På våningen ovanför bor Sophie och då och då hennes pojkvän Nathan. De blir godaste vänner och spenderar väldigt mycket tid tillsammans. Vid ett tillfälle sitter Sophie och Stingo och pratar och Sophie börjar berätta om sin tid i koncentrationslägren under andra världskriget och hennes upplevelser från Tyskland under den tiden.

Sophies bakgrund förföljer henne i hennes dagliga liv och hennes förhållande med Nathan och Stingo blir problematisk då Nathan är väldigt svartsjuk
Boken handlar om vännskap och framförallt ondska i olika skepnader.
Och i boken vävs Sophies tid under kriget ihop med hennes nutid. Och udden i boken är det val Sophie gör.
Vad valet består av får ni själva läsa.

Första inblicken i boken känns trivial men det är en bok med många bottnar ju längre fram i boken man kommer.

Boken blev filmatiserad under 80-talet med Maryl Streep i huvudrollen.
2005-11-18 18:01
Jag läste boken för tjugo år sedan och fortfarande tänker jag på den då och då - så starkt intryck gjorde den på mig.
Sophie ställdes inför många svåra val, och det sista stora valet var ett alldeles förskräckligt val.
2008-04-21 13:37
Jag kan skriva under på de föregående recensionerna. En av de starkaste böckerna jag läst, även för mig var det för tjugo år sedan.
2008-08-08 12:33
Äntligen någon som inte har läst ut boken för tjugo år sedan, utan i nutiden!

Liksom de andras betyg får boken en självklar femma.

När jag läste boken såg jag en väg vilken delades upp i två vägar framför mig. Och var det något Sophie många gånger tvingades att välja, var en utav vägarna.
Vissa vägar har en stoppskylt och tvingar en att ta den andra vägen, vare sig man vill det eller ej och andra gånger slutar en svåråtkomlig väg hur skön som helst.

Livet består varje dag av val och i boken fick man reda på många av Sophies val. Men det fanns ett grundval vilket påverkade de alla andra och även jag kommer inte säga vilket detta var.

Jag gav nästan upp på boken när jag började läsa den; herregud vem orkar att gå igenom en bok där en sida tar århundraden att läsa (och det säger jag som har läst August Strindberg) och Styrons medelsnittliga meningar består av 50 ord. Men klarar man sig bara igenom de första sidorna, blir boken en del av en själv, man tvingas helt enkelt att ibland stå ut med den på grund av dess långsamhet, man tvingas att känna sorg, glädje, likgiltlighet och andra känslor när man läser boken och till slut tvingas man att läsa ut den.
2012-04-20 09:24
Jag blev först besviken när jag började läsa boken, jag har hört så mycket om den och hade höga förväntningar men istället började boken svagt, men den blir bättre. Första delen är absolut inte dålig utan bara inte som jag trodde den skulle vara men sedan blir boken bara bättre och bättre. Det är en stark bok som beskriver förintelsen av judar och livet under åren innan andra världskriget och under kriget färgstarkt och intensivt. Det som gör boken annorlunda i gemförelsen av böcker som utspelar sig under samma tidsperiod är att den inte beskriver allt i färger svart och vit , det vill säga tyskarna är de onda och judarna de goda. Istället berättar boken om människor som under kriget inte var några hjältar. Sophies val är en mycket bra bok.

"

Skriv egen bokrecension till Sophies val
Inte utan min syster