Under skinnet

Författare: Michel Faber
ISBN: 9146182586

Isserley är en ung kvinna med ett ovanligt utseende. Hon är kort till växten, har långa tunna armar och stora händer. I den djupa urringningen är ett par stora bröst väl synliga. Varje morgon ger hon sig ut i sin skraltiga Toyota runt de skotska högländerna, på jakt efter unga, välbyggda män - helst den ogifta typen utan familj - män som ingen kommer att sakna förrän efter en lång tid?
Varför är Isserleys kropp täckt av operationsärr? Vilka är de underliga männen som arbetar på gården där hon bor? Och varför är de alla så nervösa inför besöket av någon som kallas Amlis Vess? Michel Fabers debutroman är en tänkvärd, provocerande och spännande berättelse, olik allt annat man tidigare läst.

Medelbetyg: 3,4 (5 röster)
Bok recensioner av Under skinnet :
2005-03-01 00:27
En bok som jag läst tack vare att författaren är född samma år som jag. Och det är jag glad för. Annars skulle jag förmodligen gått miste om denna mycket märkliga och speciella roman.

Den är välskriven, mycket spännande och även tankeväckande. Det är svårt att skriva så mycket om den utan att avslöja alltför mycket om vad som händer. Men bara tanken på att det som händer i den här boken skulle kunna hända på riktigt är tillräcklig för att få en att ligga vaken...
2005-03-12 09:09
Isserley ger sig ut med sin skruttiga Toyota på A9:an i Skottland varje morgon för att plocka upp muskulösa män som liftar, desto större desto bättre, taniga män har hon ingen användning av.

I varje kapitel får man reda på mer om förhållandena. Det är en hel del satir om det moderna samhället men jag tyckte inte att det kändes predikande och skulle inte våga gissa vad författarens personliga åsikter egentligen är. Liknelserna gränsar till det löjliga och jag tyckte åtminstone att det lyckades hålla sig bakom den gränsen.

Den svagaste punkten tycker jag är att läsa annat än Isserleys tankar eftersom de tankegångarna kan vara ganska stereotypa.
2005-11-01 14:16
Föreställ dig en värld utanför vår egen. Det är en värld som är förgiftad och besudlad och ligger i händerna på en mänsklighet som inte alls liknar vår egen. Vår värld är ett delikatessbord och människor förs bort och göds upp till lyxvaror åt eliten.
I det skotska höglandet ger sig en ung kvinna ut i en skraltig toyota för att plocka upp manliga liftare. Liftarna försvinner sedan spårlöst och varje dag kommer kvinnan ut för att hitta fler offer, vad är det egentligen som händer?.....

Om Isserley och hennes öde har Faber skrivit en futuristisk och otäck historia som mest liknar något som Atwood kunde skrivit. "Under skinnet" liknar faktiskt på många sätt Atwoods "Oryx och Crake", främst i stil och stämning. Faber berättar en historia som delvis är samhällskritisk med udden riktad mot människans höga tankar om sig själv som jordens enväldige härskare. I detta fall är det människan som anses så lågt stående att hon endast duger till föda. Isserley har hamnat i vår värld och hennes jobb är ett skitjobb. Hon har tvingats genomgå mängder med operationer för att bli lik en människa och kunna genomföra sitt yrke. Hennes uppoffringar för att tillfredställa elitens luxurösa krav gör henne bitter. Ändå kan hon inte låta bli att uppskatta den värld hon hamnat i. När hon möter Amlis Vess från sin egen värld konfronteras hennes tillvaro med hans. Han är rikemans sonen som aldrig gjort ett vettigt handtag i sitt liv. Han har idealistiska föreställningar om jämlikhet mellan arter men hans övertygelse står på en lös grund. När hans och Isserleys världar och föreställningar möts frontalkrockar båda med verkligheten. De tvingas omvärdera både sig själva och den värld de väljer att leva i.

"Under skinnet" har potential att vara en riktigt bra roman. Men tyvärr måste jag säga att författaren inte lyckas förvalta sin bokidé väl. Historien är alldeles för splittrad och något riktigt budskap till läsaren lyckades jag inte urskilja. Snarare kändes det som författaren formligen sprutade ur sig ideer på måfå. Många intressanta frågor lämnades obesvarade. Exempelvis får man knappt veta något alls om det samhälle som Isserley kommer ifrån. Man blir nyfiken på vad Isserley varit med om i "områderna" som författaren talar så mycket om. Man blir också nyfiken på hur den värld författaren berättar om egentligen är konstruerad. Min läslust försvann undan för undan när jag insåg att jag inte skulle få några svar på mina frågor. Boken gjorde mig utmattad och när jag väl läst ut den kände jag mig enbart besviken. Faber har definitivt en förmåga att berätta och orginella bokideér. Men tyvärr lyckas han inte denna gång. Boken får en tvåa.
2006-04-25 20:33
Jag visste inget om boken när jag började läsa den, och trodde först att det skulle bli en sensuell roman. Så fel jag hade! Sakta uppstår en helt annan, rätt spännande berättelse. Flera olika trådar läggs ut och jag blir nyfiken på hur författaren kommer att knyta ihop påsen, men slutet är en besvikelse. Trådarna hänger kvar, inget känns avslutat, det är helt enkelt väldigt fantasilöst gjort.

Boken får en trea, för att jag gillar språket och för att den trots allt är tankeväckande.

"

Skriv egen bokrecension till Under skinnet