Förflutenhetens landskap

Författare: Peter Englund
Ämnesord: Historia, Kulturhistoria, Essäer
Utgivningsår: 2001
ISBN: 9174861166

I denna bok sysselsätter sig Peter Englund med två breda teman. Det ena är Den Stora Historien: det handlar om krig och revolutioner, politiska mord, forna och sentida fältherrar och besök på deras slagfält. Det andra är Den Lilla Historien: synen på tiden, synen på ensamhet, på smuts, med mera. Här kan man få svar på frågor som: Vem mördade Karl XII? Vilken berömd fältherre trodde att en elefant gjort honom gravid? Hur tvättade man håret på 1600-talet? Varför grät män så ofta på 1700-talet? Av vilket skäl uppstod vårstädningen på 1800-talet? Denna prisbelönta essäsamling kom snabbt upp på kritikerlistorna och har översatts till tyska och norska.

Övrigt

Peter Englund, född i Boden 1957, är filosofie doktor och docent i historia. Han är professor vid Dramatiska Institutet och ledamot av Svenska Akademien.

Medelbetyg: 3,86 (7 röster)
Bok recensioner av Förflutenhetens landskap :
2005-02-26 18:39
Peter Englunds "Förflutenhetens landskap" är en annorlunda samling med betraktelser över historien och dess aktörer. Berättelserna handlar om så skilda ämnen som en fältherren fullt övertygad att han är gravid med en elefant, den viktorianska tidens syn på sexualitet, ensamhetens historia och mycket mer. Med glimten i ögat och med ett språk av allra högsta klass guidar Englund oss igenom historien och blottar epoker sedda ur ett nytt perspektiv. Jag läser dessa noveller lite hipp som happ beroende på humör. De är att betrakta som kåserier samtidigt som de håller en helt annan klass än sådana brukar göra!

Jag kan rekommendera denna bok varmt, men då denna samling egentligen inte hålls samman av något annat än att de är betraktelser över historien ger de möjligtvis ett visst splittrat intryck. Till skillnad mot många andra Englund böcker är denna bok inte skapad för att ge ett genomgående intryck utan många olika. Detta förlorar den ganska mycket på i min mening. Ändå måste jag ge den en fyra, det är omöjligt att inte göra det!

2005-03-03 13:26
Peter Englund är alltid bra, här är han rent av bättre än vanligt. Essän om mordet på Karl XII är kul: Först radar han upp allt som talar för att Kalle Dussin blev mördad - och det är mycket! Sen med ett par pennstreck visar han att kungen inte alls blev mördad, utan stupade i krig. Just detta att Peter Englund kan skifta mellan synen på smuts och vår populäraste konspirationsteori (näst mordet på Palme och Estoniaolyckan), gör honom så spännande att läsa.
2008-10-22 00:44
Peter Englund - historikern som innehar Svenska akademins 10e stol - minns och funderar.
Essäsamlingen börjar med hans betraktelser av en tavla där motivet väntar på att någon ska göra entre. Och en hjärna som Englunds fylls av tusen idéer om vem det kan vara. Och han fyller tomrummet med den känsla av historia han alltid bär inom sig. Han bär på historia och upplever historia.Bland annat genom tavlor. Allt vävs samman till ett sammanhang där trådar knyts ihop och blir levande. Sedan berättar han det han ser och upplever för oss. I en rad essäer berättar han om sexualitetens historia, odörens historia, blomsterträdgårdens historia - om Karl den XII död och hur avgörande ett slag rimligtvis kan vara.
Det är en brokig väg som Englunds återanvända - men bearbetade - texter tar oss med på. De har alla funnits med i tidskrifter och tidningar tidigare och har nu lösts fogats ihop till en bok. Till allmänn förnöjelse får tilläggas. För Peter Englund kan berätta med både distans och innerlighet. Han sätter historien i ett sammanhang och tolkar den några steg djupare och mer nyanserat än vi är vana vid. Men han gör detta med en rakhet, enkelhet och humor som gör att boken känns som lättsam underhållning.

Peter Englund läser själv in sin bok. Och detta gör han mycket väl.

2009-10-08 16:17
välskrivna essäer om ovanliga ämnen.
2012-07-13 16:56
Bättre än "Tystnadens Historia.." Klart läsvärd essäsamling men ibland tappar jag intresset lite.
2015-06-07 23:36
Först och främst måste lyftas fram att essäerna är mycket välskrivna - ingen kan förneka Englunds förmåga att bruka det svenska språket. Sett till bokens innehåll är det desto mer ojämnt enligt min mening. Vissa av essäerna sticker ut, både sådana som handlar om Den Stora Historien och sådana som handlar om Den Lilla. I flera fall får jag dessvärre känslan av att författaren villar bort sig lite i sina egna utläggningar och resonemang - jag upplever inte alltid att jag förstår vart han vill komma. Men som sagt, några av essäerna sticker ut och är både intressanta och underhållande (exempelvis de om Karl XII, Verdun och tidens historia). Det blir därför ett mittenbetyg för detta verk - läsvärd och lite småputtrig trots sin ojämnhet.

"

Skriv egen bokrecension till Förflutenhetens landskap
Beskyddaren