De osannolika systrarna Mitford

Författare: Cecilia Hagen
Ämnesord: depression, krig, politik, religion, historia, kärlek, kultur, spänning
Utgivningsår: 1998
ISBN: 9100101842

Nancy var äldst av de sex systrarna Mitford. Och mest berömd. Hon skrev bestsellers. Baserade på sin egen uppväxt på gods och gårdar i the Cotswolds. Pamela gjorde föga väsen av sig. Diana var den svindlande vackra och begåvade. Onkel Winston Churchills och Adolf Hitlers särskilda favorit. Den engelska fascismens First Lady. Mor till Trustorhärvans lord Moyne. Unity var rabiat nazist, dyrkade Hitler. Jessica i sin tur blev en glödande kommunist. Deborah, den yngsta, styr på godset Chatsworth som hertiginna av Devonshire. Om dessa systrar har spaltmil skrivits. Och skrivs ännu.

Cecilia Hagen började läsa allt hon kom över och var snart fast. Så till den grad att hon rest runt i deras spår, intervjuat närstående och träffat de två som är i livet, Deborah och så Diana. Som vidhöll att Hitler, det var en mycket charmerande herre.

Medelbetyg: 3 (12 röster)
Bok recensioner av De osannolika systrarna Mitford :
2005-02-19 22:58
Sex osannolika systrar med öden som ur den värsta skvallertidningen. Alla systrarna hade en tendens till att söka mannen med Idealet. När de väl funnit honom, gick de över lik för att få hans uppmärksamhet. Kanske är denna hängivenhet ett svar på hur Diana så sent som på 1990-talet kunde tala om Hitler som en "högst charmant" herre. Hennes några år yngre syster Unity sköt sig faktiskt i huvudet när hon insåg att ett krig mellan hennes älskade hemland och Tyskland närmade sig. Icke destå mindre överlevde hon - men blev sig själv aldrig lik igen. Detta bara ett litet smakprov från historien om den makabra familjen. Cecilia Hagen har skrivit en lättviktig bok vars innehåll dock bär stråk av vemod.

Knappast en bestseller, men svår att lägga ifrån sig. Cecilia Hagen har läst allt hon kunnat hitta om den berömda familjen. Hon nämner till och med Lothars magvändare "Hitlers hemlighet" när hon spårar Unitys och Dianas förhavanden med den nämnda. Kanske inte det bästa jag läst, men absolut underhållande.

// ElinLeticia 2005
2005-07-05 12:31
Tja, vad ska man säga? Jag gillade boken, men det är svårt att säga varför. Det var som att läsa en jättelång krönika, men den gick inte heller att inte avsluta.
Kärleksfullt skrivet, väl påläst och roliga utsvävningar i anekdoter kring personer som på något sätt hade samröre med en eller flera av systrarna. En mycket trevlig bok, men den saknar pricken över det berömda i:et.
2006-06-23 12:51
Titeln säger allt. Systrarna Mitford är minst sagt osannolika. Jag förstår mycket väl att Cecilia Hagen fastnat för historien om de sex systrarna. Jag hade svårt att lägga ifrån mig boken och kan fortfarande fastna i tankar på systrarna, trots att det var över ett år sen jag läste boken.
2006-10-19 22:06
Berättelsen om de sex systrarna Mitford är udnerhållande, och häpnadsväckande. Dock kanske inte fullt så underhållande som jag hade trott. Det vilar en hel del tragik över deras öden, och hur de slaviskt valt att fortsätta på inslagna vägar trots att det borde ha varit uppenbart även för dem att det var galet. Författaren berättar det hela på ett underhållande och lättläst sätt, och det går lätt att hitta tråden igen om man lagt boken ifrån sig ett tag.
2006-12-25 20:08
Jag tyckte om boken och dess innehåll mycket. Det är en fascinerande histora, absolut värd att läsa. Ibland måste man koncentrera sig lite extra för att inte blanda ihop personnamn och namn på slott och herrgårdarn och dylikt. Jag rekommenderar denna bok!
2006-12-27 10:15
Baksidestexten lockade till läsning men tyvärr blev jag besviken när jag väl läste boken. Själva historien i sig är bra och värd att berätta, men jag tycker inte att Hagen har fått flyt i texten. Det som gör boken läsvärd är framför allt de gamla damernas åsikter och råd om hur en Dam bör uppträda, det är svårt att inte fnissa lite. Ordet "hilarious" är mycket frekvent använt, och beskriver hur boken hade kunnat vara.
2007-04-18 10:08
Tycker Hagen använder sig av lite skvallertidningsjournalistik, men det funkar faktiskt i det här fallet, eftersom systrarna antagligen var sådana som figurerade i de sammanhangen under sin storhetstid. Småputtrigt och mysigt, och Hagen skojar till det lite ibland så man får småle lite.
2007-09-24 18:39
Cecilia Hagen har gjort grundlig research och skriver flytande och underhållande. Boken inspirerade mig till att läsa mer om både Mitfords och facismens utveckling i Storbrittanien.

Det är en bok som man har svårt att slita sig ifrån när man först har börjat och jag rekommenderar den på det varmaste.
2008-08-05 14:46
Titeln säger vad boken handlar om, systrarnas öden är verkligen osannolika. tyvärr har inte Hagen gjort så mycket av det fascinerande materialet, utan det stannar vid ett kåseriliknande lättviktigt allmänt skvaller, blandat med egna erfarenheter av gardenparty på Buckinham palace osv. Systrarnas öden hade varit värda ett bättre öde. Synd på all den forskning Hagen har gjort om dem. Jag får som läsare bortse från stilen o skvallret o sålla ut deras historia. Då får man det intressanta.
2009-06-12 22:24
Intressant "skvaller" för den som är intresserad av Europaqs historia. Lättläst, lättsmält.
2011-02-04 10:20
Boken är bra skriven men för mig ganska ointressant.
2021-08-21 15:57
En biografi över barnen till en engelsk adelsfamilj där de sex systrarna av olika orsaker blev (ö)kända och uppmärksammade på en nivå som annars bara "drabbar" kungligheter och kändisar. Alla var vackra och självsäkra, inte rädda att ta plats och "bjuda på sig själva" som det brukar heta i media. Men för övrigt var de olika och kom inte alltid överens, i något fall med livslång aversion som följd. Några av dem gjorde även avtryck i Englands historia.

Nancy var äldst, en vass skribent och framgångsrik författare. Diana gifte sig med den engelske fascistledaren Oswald Mosley, var en sann Hitlervän och hamnade i fängelse under kriget. Unity var snäppet värre, hon formligen dyrkade Hitler, blev personlig vän med honom och vissa hävdar att de rentav hade ett förhållande. Detta trots familjens släktskap med Winston Churchill, vilket naturligtvis blev extra krydda för brittisk press. Jessica (kallad Decca) var däremot hängiven kommunist, en rebell som var i ständig konflikt både med familjen och det brittiska adelsväsendet. Pam och Deborah fick mer traditionella liv men visade ändå framfötterna på olika sätt.

Cecilia Hagen, känd krönikör och På Spåretdeltagare, blev fascinerad av systrarnas öde, reste runt i deras spår, intervjuade närstående och hann även träffa de två systrar som ännu var i livet vid millennieskiftet. Resultatet blev denna lättlästa och intressanta biografi, en kombination av kändisspotting och brittisk nutidshistoria. Det jag tolkar som Hagens personliga intresse för celebriteter resulterar i en noggrann utredning av släktskap och familjeförhållanden hos brittisk högadel, en namedropping som nästan går till överdrift. Lyckligtvis finns en släkttavla på sista sidan, något jag missade i början. För systrarna var inte bara före sin tid i framfusighet, de bytte också män och fick barn i olika konstellationer.
Språket är som sagt lättsamt och åtminstone i början som ett enda långt kåseri, vilket störde mig. Men det som räddar boken är den sociala och historiska kopplingen, flickorna Mitford är så mycket mer än bara mediekåta överklasstjejer.

"

Skriv egen bokrecension till De osannolika systrarna Mitford
Klimatboken