En lycklig man

Författare: Arto Paasilinna
ISBN: 9176089967

Brobyggnadsingenjör Akseli Jaatinen har fått uppdraget att bygga en stor betongbro i en liten socken. Som den hyggliga karl han är slår det väl ut med arbetsfolket men i socknen accepterar man inte hans metoder. Han har rubbat den lilla maktelitens cirklar och hamnar på kollisionskurs med pamparna. Och när Jaatinen på midsommarafton får ihop det med kommunsekreterare Irene Koponen blir det för mycket för kommungubbarna. Det blir en ursinnig strid där Jaatinens popularitet och styrka slutgiltigt ställs på prov.

Arto Paasilinna har utkommit med tretton böcker på svenska, bland andra Harens år, Kollektivt självmord, Den ljuva giftkokerskan och senast Världens bästa by. De två senare finns också på CD.
Medelbetyg: 3,44 (9 röster)
Bok recensioner av En lycklig man :
2005-01-27 12:52
Detta handlar om en ingenjör vid namn Jaatinen som kommer till den lilla finska byn Granbacka och vänder upp och ner på allas tillvaro där. Men Jaatinen är trots allt en rättvis man och hut går hem och alla får vad dom förtjänar.

Jag har lyssnat på den här boken som talbok, det är Frej Lindqvist som läser på sjungande finlads-svenska. Förväntningarna på boken var höga eftersom jag hört att Paasilinnas böcker är så fantastiskt roliga. Men jag tyckte att det här var en medioker bok, ganska tråkig faktiskt.
2006-04-07 19:40
En trevlig bok som i talboksform läses på finlandssvenska vilket gör en hel del för helhetsintrycket. Inte en bok jag skulle läsa en gång till men rekommenderar den gärna. Lite smårolig och dråplig historia och där huvudpersonen går segrande ut i livet och är en lycklig man med en stor men kanske lite jobbig familj och en fin ställning i samhället.
2006-07-13 01:08
Brobyggnadsingenjör Akseli Jaatinen anländer till Granbacka i egenskap av konstruktör av kommunens nya betongbro. Välrenommerad, trots okonventionella metoder, sätter han igång med arbetet.
Okonventionell? Ja, han klär sig inte efter sin utbildning precis. Ingenjör som går klädd i arbetarkläder, om han går klädd alls. Nä, han kan mycket väl få för sig att klä av sig naken och bada i ån. Och han han verkar inte tänka på vem han umgås med. Både kreti och pleti går bra när han gör sig gemen med sina arbetare. Som han för övrigt låter sitta och lata sig och supa i oredliga fylleslag.
Flera kommuninvånare stör sig på Jaatinens metoder och sätt att vara. Och det som sticker värst i ögonen är att ingenjören ser ut att få ihop en riktigt bra bro, och på kortare tid än planerat. Detta måste till varje pris stoppas. Och i spetsen går kyrkoherden, kommunordföranden, den lokale polismannen samt andra moralens väktare och sedernas herdar.
Slutresultatet är att de får Jaatinen avskedad samma dag som den ytterst förträffliga bron invigs. Orsak? Allt det ovannämnda, plus ett par skändliga kvinnoaffärer.
Slagen, men inte besegrad, åker Jaatinen hem till Helsingfors. Men bara en kort tid. Snart återvänder han till Granbacka. Med planer, idéer och en spektakulär hämnd som ska förgöra vissa och frälsa andra.

”En lycklig man” gör mig glad. Det är en enkel krusidullfri bok. En bra hämndhistoria är aldrig fel. Men ovanligt i denna bok är att de goda inte är alltigenom goda. De har sina brister, fel och skavanker. Och de onda är egentligen inte onda. Bara osedvanligt fega, korkade och inskränkta. Precis som osedvanligt fega, korkade och inskränkta människor är.
Författaren hävdar i ett efterord att allt är sant. Aksel Jaatinen finns på riktigt och författaren har bara nedtecknat historien.
Det tror jag så mycket jag vill på.
Jag skiter föresten i vilket. Det är en bra historia och jag tyckte riktigt mycket om den.

Som ljudbok fungerade ”En lycklig man” mycket bra, med Frej Lindqvists finlandssvenska brytning. Han förmedlade bokens känsla bra, utan att dra på för höga växlar.

2007-12-15 21:59
Jo, den var rolig och handlingen var intressant, men inget mästerverk. En klar trea iallafall.
2007-12-31 14:45
Paasilinna förmedlar en enkel men underbar humor i denna bok om utbölingen som småstadens maktpampar försöker driva på flykten. Historien innehåller ingen världsomvälvande dramatik men är trots sin enkelhet mycket varm och underhållande.

2008-03-18 22:56
Denna bok läste jag direkt efter ”Milda makter” och den är avsevärt bättre. Denna bok utspelar sig nästan helt och hållet i Finland med ett undantag från en utflykt till Leningrad. När Paasilinna försöker väva in kommentarer om tillståndet i världen blir det ofta politiskt plumpt och också känns boken väldigt tidsbunden, inte så i denna bok. Händelserna i denna bok tilldrar sig i det lilla landsortssamhället Granbacka. Ingenjör Akseli Jaatinen kommer till samhället för att bygga en ny bro. hans alltför välvilliga inställning till arbetarna och hans affär med den vackra kommunsekreteraren Irene Kopponen gör att stadens ledande män blir hatiska mot honom och vill bli av med honom. Dessutom gör han rektorns unga fru (Lea Rummukainen) gravid. De lyckas bli av med Jaatinen men han ruvar på hämnd. Tillsammans med hans trogna arbetare lyckas han få ett kontrakt på att bygga ut kommunens vatten- och avloppsnät. Hans företag blir allt framgångsrikare och han blir snart stadens starke man som kontrollerar allt och hans antagonister manövreras ut allteftersom. Boken är som många av Paasilinnas berättelser fylld av supande, knivar och tystlåtna finska män. Han sätter våra fördomar om Finland och finnar på pränt och av försäljningssiffrorna att döma gillar finnar också att läsa om det. Bokens huvudperson Jaatinen är tillräckligt komplex för att det inte ska bli politiskt – företagare, arbetarvän, skruppelfri, rättvis, hämndlysten, bigamist, kvinnokarl, god far, slagskämpe mm. På det sättet faller boken inte i någon politisk fälla.
2008-08-12 01:36
En av hans bästa

"