Det är slut mellan Gud och mig

Författare: Katarina Mazetti
Genre: Ungdom
Ämnesord: vänskap, sorg & saknad, ungdom
Utgivningsår: 1995
ISBN: 0888995849

Första boken om Linnea, om hennes funderingar kring Pias död, sig själv och livet i största allmänhet. En mycket stark roman som berör på djupet, både lite sorglig och samtidigt hejdlöst rolig. Nominerad till Augustpriset och översatt till flera språk.
Medelbetyg: 2,9 (10 röster)
Bok recensioner av Det är slut mellan Gud och mig :
2005-01-24 20:09
Första boken om Linnea som förlorar sin bästa vän Pia, när Pia kastar sig framför ett tåg. I denna bok får man läsa om Pia mer än i dem andra böckerna, lära känna henne på ett helt annat plan. I nästan hela boken lever Pia, och det är bara i de sista sidorna som man får läsa om hur Linnea mår efter sin älskade väns död, och det tycker jag är trist.

Den här boken är helt okej, och emellanåt riktigt bra.
2005-03-17 11:41
linnea och pia är bästa vänner när pia en dag hoppar framför tåget. de två har inte känt varandra så länge, men tillräckligt länge för att linnea ska börja må dåligt, ja riktigt kasst när pia dör.
katarina använder ett bra språk men jag tycker att det skulle ha kunnat funnits så mycket mer i boken. mycket mer saker skulle ha kunnat tagits upp. det är någonting som fattas, och så tycker jag att den var alldeles för kort.
2005-03-18 15:58
Den här boken handlar om Linnea, som förlorat sin bästis Pia. Pia tog livet av sig, och Linnea bearbetar nu sina minnen av vännen, sina skuldkänslor för att hon inte fattade hur dåligt hon mådde innan det var försent o.s.v. En bra och lättläst bok om hur det är att vara ung, och om att sörja någon man förlorat.
2005-03-19 12:28
Det här är första boken i trilogin om Linnea. Vi får redan på första sidan veta att Linnea mist sin bästa vän. Genom Linneas kryptiska och humoristiska funderingar får vi följa berättelsen som leder fram till det som hände och inte borde fått hända. Vi möter en rätt typisk tonåring som mist sin bästa vän alldeles för tidigt. Det här är dock inte en vanlig bok om döden.

Tack vare den roande tonen och de värmande forumuleringarna är det en bok som jag skulle vilja sätta i händerna på de flesta tonåringar. Kanske hade jag dock lite för höga förhoppningar sedan jag läst de två andra fristående delarna. Denna boken är bra. Det finns ingen chans att någon skulle kunna slita den ur mina händer utan att jag skulle slåss med näbbar och klor :). Men trots att den är så lättläst och så f ängslande känns den inte innerlig. Den sista delen i trilogin om Linnea känns faktiskt mer intensiv än denna. Boken gör självklart ont, men den skildrar Pias död mindre påtagligt än mycket annat som kommer fram i boken. Dess sorgsna underton är troligtivs menad att prägla hela boken, men tyvärr upplever jag inte att Pias död verkligen påverkar mig som läsare. Jag tycker att "Slutet är bara början" visade mig vem Pia egentligen var och först i den boken började Pias död faktiskt göra ont. "Det är slut mellan Gud och mig" känns som en roande bok som berör livets små trivala ämnen mer än döden.
2005-08-25 10:25
Egentligen läser ja int ungdomsböcker mera, men denhär måste ja bara läsa pga den intressanta titeln och författren som även skriver för vuxna. Så när lillasyrran lånade hem den, why not read it? Fort gick de ju, för boken e ovanligt kort även för en ungdomsbok.

Det handlar om Linnea, en typisk ungdomsbokshjältinna med en massa små problem, och om hennes relation/vännskap med bestisen och tvillingsjälen Pia, som har begått självmord. Så visst är det en bok som ungdomar mycket väl kan tänkas uppfatta. Åldersgruppen till vilken boken är riktad kan väl tänkas vara 14-16 ed. Visst lyckas Mazetti bra med att skidra det där med att vara tonåring. Väldigt realistikt och verkligt. Det finns eäkert många som kan indentifiera sig med Linnea. Det enda som jag saknar i boken är lite fler sidor. Vad Linnea egentligen kände efter Pias död behandlas lite väl kort.

Jaja, jag skulle säkert gärna ha läst denhär boken för ett par år sedan, när liknande böcker var precis vad jag läste, trots att det inte precis var vad jag älsade då heller, och inte kunde ja nånsin identifiera mej med personerna i ungdomsböckerna heller. Egentligen kändet Det är slut mellan Gud och mig faktiskt lite bekant. Det är väl inte alldeles omöjligt att jag redan läst den nån gång, för vissa stycken kändes bekanta... Fast man skulle tro att jag skulle ha kommit ihåg iaf titeln, om jag läst boken förr...
2005-10-29 15:28
Den här boken har någonting extra. Dialogerna är rappa och oftast väldigt roliga. Handlingen duger. Jag ahr läst den här boken tre gånger och hade nog kunant läsa den en gång till.
2006-09-23 19:16