Damaskus

Författare: Iben Albinus
Ämnesord: politik, kärlek, kultur, spänning
Utgivningsår: 2022
ISBN: 9789180234450

Sigrid Melin tar anställning på ett stort telekombolag och utstationeras på företagets kontor i Damaskus. Hon våndas över att behöva lämna kvar familjen hemma i Köpenhamn men ser den tillfälliga vistelsen i Syrien som en chans att bli en del av den förändringsvåg som drar genom regionen. Året är 2011 och den arabiska våren pågår för fullt. När regimen tar till brutala medel för att slå ner upproret tackar Sigrid ja till ett farligt uppdrag för den danska underrättelsetjänsten. I Syrien träffar Sigrid samtidigt ungdomsväninnan Reem, som hon efter en dramatisk händelse separerades från under studieåren i Köpenhamn. Nu återförenas de i Damaskus. Men det visar sig snart att Reem står på motsatt sida i konflikten. Hon leder en säkerhetsfirma och har nära kopplingar till regeringen. Medan Sigrid försöker göra det rätta leder hon både sig själv och de hon älskar in i en livsfarlig konspiration - och hon tvingas fråga sig vem som i slutänden är vän och vem som är fiende.

NorComs huvudkontor var formgivet av en prisvinnande finsk arkitektbyrå som Sigrid hade läst om i ett magasin om skandinavisk design. Telekombolaget låg i utkanten av Stockholm, dit hon ankommit med flyg samma förmiddag. Hon hade tagit ledigt. Bara Andreas visste att hon var här. Han hade inte jublat över att hon åkte på intervjun, men erkände att han var nyfiken på den ekonomiska sidan av det hela. Fördubblades hennes lön kunde han stämpla ut. Skriva boken. Men han var splittrad - som hon själv. Ingen visste om upproret i arabvärlden skulle nå Syrien också.
Bok recensioner av Damaskus :
2022-07-03 23:08
Damaskus av Iben Albinus är författarens debutroman. En riktigt spännande bok om en tid då kriget trappas upp i Syrien. Landet styrs av diktatorn Bashar al-Assad som velat reformera landets ekonomi men som inte kan tänka sig att införa demokrati enligt västerländsk modell.

Jag tycker att USA och Västeuropa ofta har en naiv syn på situationen i många asiatiska länder. Man tror att allt skulle lösa sig med fria val. Men vi kan ju se hur det gick i Irak. Landet invaderades under USA:s ledning, Saddam Hussein drevs bort från makten och det genomfördes fria val. Men valen i sådana här länder står inte mellan socialdemokrater och liberaler. Landet hade styrts av sunnimuslimer, men nu vann den shiamuslimska majoriteten valet. Missnöjda officerare och andra som såg sig själva och den egna folkgruppen förlora makten anslöt sig till IS.

I Syrien är det alawiterna som har makten. Skulle det bli fria val så skulle sunnimuslimerna ta makten. Vi kan räkna med att de skulle ta en fruktansvärd hämnd på alawiterna. Inte undra på att den syriska regimen aldrig frivilligt kommer att lämna ifrån sig makten.

I Albinus' roman får man i alla fall se en del av konflikten mellan de olika religiösa grupperna. Romanen är fiktion, men våldet och oförsonligheten samt korruptionen som skildras känns äkta.

Språket haltar ibland, men jag misstänker att det mer beror på översättaren än författaren.

Sammantaget är det en riktigt bra spänningsroman som behandlar konflikter i Mellanöstern som fortfarande är lika närvarande som förut.