Originaltitel: The Adventures of Robinson Crusoe
Författare: Daniel Defoe
Ämnesord: äventyr, klassiker
Utgivningsår: 1719
ISBN: 9789198329612

Boken handlar om Robinson Crusoe som tvingas leva 28 år på en öde ö i Karibien.
Han är den ende överlevande från ett skeppsbrott och spolas iland på en obebodd ö, där han tvingas kämpa för överlevnad utan hopp om räddning. En dag efter 15 ensamma år upptäcker han fotavtryck i sanden... Mötet med Fredag förändrar hans liv.
Medelbetyg: 3,41 (44 röster)
Bok recensioner av Robinson Crusoe :
2003-09-23 13:02
Daniel Defoe beskriver mycket detaljrikt hur Robinson lyckas överleva på den öde ön genom att använda sin fantasi och uppfinningsrikedom.
Hela vistelsen på ön förvandlar Robinson till en bättre människa.
Boken verkar finnas i olika utgåvor, med olika svårighetsgrad i språket. Själv läste jag en bok med äldre språk, som innehöll voro och liknande ord. Tycker nog det förstärker realismen och är förmodligen mer likt orginalet än de nyöversatta böckerna.
2003-10-16 17:26
Oj det var många år sen jag läste den här boken men jag ska försöka minnas i alla fall. Vill minnas att handlingen stod mer i centrum än själva språkkvaliten. Som de flesta antar jag känner till så har det följt en massa spinoffs i Robinsons fotspår. Oki bok men inte sååå bra som alal påstår
2003-12-16 16:05
Den här boken hör till en av dem mest klassiska böcker genom tiderna.
Jag tycker boken och författaren ger en bra bild på hur man kan överleva så pass många år på en öde ö.
Bra historia rakt igenom.
En rekomenderad bok för alla klassiska böckerdiggare.
2004-01-23 15:46
Det här är nog den tråkigaste bok jag någonsin läst. Läste den i skolan, och sen skulle vi skriva en recension på den. Jag har ALDRIG läst nån tråkigare bok. T.o.m de sliskiga Harlequinböckerna är bättre.
2004-03-24 12:43
Det var några år sedan jag läste den, men jag minns den som en mycket bra, spännande och intressant bok. En bok man bara måste läsa!
2004-03-28 19:03
den här boken är en klassiker men klassiker brukar vara bra.Jag läser vuxen versonen och därför är det ett mkt svårt språk av svenskan. De possitiva i min ålder att ha läst boken är att man lär sej nog att läsa lite svårare text.. Men annars så har jag aldrig läst en så dålig bok, men nån gång måste juh bli den första! Om man nu ska läsa den så ska man veta att man ska ha tålamod ,men rekommenderar den inte!
2004-04-24 13:11
En klassiker värd respekt.
2004-10-05 11:28
Det första Robinson bygger när han kommer till ön är ett bord och en stol, så han ska kunna äta. För hur skulle man kunna äta utan ett bord och en stol när man är ensam på en öde ö... Förutom det så var den en klassiker som alla andra.
2005-01-17 17:39
Usch, var tvungen att läsa denna tråkiga klassiker till en bokrecension i skolan...*UrK*...inte min stil
2005-03-07 00:18
En klassiker!
2005-12-11 17:25
En klassiker helt enkelt. Varken den bästa eller sämsta.
2005-12-11 20:06
Ursprungsversionen var betydligt mer omfattande och skrevs på 1700-talet som en vuxenbok.
Egentligen handlar den om hur en engelsman helt ensam bygger upp ett eget litet England på en öde ö och på så vis överlever.
Så kom britter att göra i allade länder som de senare kom att erövra. Dom tog med sig sina vanor som dom strikt levde efter, vare sig de hamnade i Calcutta eller på Sydpolen.
Motsatsen var en sådan som norrmannen Roald Amundsen som lärde av eskimåerna hur man överlever i kallt klimat och britten Mary Kingsley som lärde av sina vänner kanibalerna hur man överlever i ett tropiskt klimat.
Robinson är en inskränkt brittisk torrboll av samma kaliber som Phineas Fogg i Vernes Jorden rumt på 80 dagar. Men boken kom att få stort inflytande på filosofer som Rosseau, scouter, teveprogrammmakare, barn, kolonialherrar, survivors och oräkneliga andra genom mer än 200 år. Så som en betydande skrift är boken en klar femma, men som litteratur en trea. Medelbetyget blir då en fyra.
2006-06-01 13:29
Bra bok!
2006-12-18 22:31
Är inte mycket för upplysningsförfattarna och alltså inte heller för Defoe. Så för mig är boken en medelmåtta, den var inte helt meningslös men inte heller underhållnde eller speciellt givande.
2007-02-18 17:02
en bra klassiker om man gillar monte cristo och vernes böcker, ibland blir den lite insnöad men helheten ger en väldigt bra roman om man gillar de klassiska äventyren.
2007-05-24 23:22
Boken handlar om ett faro fyllt äventyr där allt möjligt kan hända. Äventyret börjar när unge Robinson går till sjös med en kamrat men efter ett tag så börjar allt gå illa för honom han blir tillfångatagen m.m. Efter ett tag så hamnar han på en öde ö och lever där i 28år innan han blir räddad och under den tiden så händer det mycket spännande och läskiga saker. Personbeskrivningen på Robinson Crusoe var väldigt detaljrik och bra. Det som jag tycker var bra med boken vara att det var så spännande och man visste inte vad som skulle hända här näste. Det som jag tyckte var inte så bra med boken var att det kunde bli lite för mycket som hände ibland och det sänker kvalitén på boken en aning. Det som har gjort Daniel Defoes bok Robinson Crusoe till en klassiker är att han har lekt med tanken om hur skulle det kännas att vara ensam på en öde ö? Vad skulle man göra? Men han nöjde sig inte där utan ha la till känslorna av hemlängtan, rädsla, äventyr, galenskap och mer. Jag tycker att man ska läsa boken om man är inne i det hela tanken om hur skulle det vara att bo på en öde ö mitt i ingenstans men man kan ju läsa den för andra skäll också så jag tycker att alla ska läsa den här boken. Jag ger boken en 4 av 5 i betyg.
2008-05-29 20:43
Boken handlar om ett faro fyllt äventyr där allt möjligt kan hända. Äventyret börjar när unge Robinson går till sjös med en kamrat men efter ett tag så börjar allt gå illa för honom han blir tillfångatagen m.m. Efter ett tag så hamnar han på en öde ö och lever där i 28år innan han blir räddad och under den tiden så händer det mycket spännande och läskiga saker. Personbeskrivningen på Robinson Crusoe var väldigt detaljrik och bra. Det som jag tycker var bra med boken vara att det var så spännande och man visste inte vad som skulle hända här näste. Det som jag tyckte var inte så bra med boken var att det kunde bli lite för mycket som hände ibland och det sänker kvalitén på boken en aning. Det som har gjort Daniel Defoes bok Robinson Crusoe till en klassiker är att han har lekt med tanken om hur skulle det kännas att vara ensam på en öde ö? Vad skulle man göra? Men han nöjde sig inte där utan ha la till känslorna av hemlängtan, rädsla, äventyr, galenskap och mer. Jag tycker att man ska läsa boken om man är inne i det hela tanken om hur skulle det vara att bo på en öde ö mitt i ingenstans men man kan ju läsa den för andra skäll också så jag tycker att alla ska läsa den här boken. Jag ger boken en 2 av 5 i betyg.
2009-02-02 11:41
Jag har läst inte ens halv boken men den e så där!!! tyvker jag. Vi ska läsa i skolan och sen ska vi skriva bok recensonen. Den e lite spännanade men lite tråkig at läsa 300 sidor tycker s´ja .
2009-02-18 22:34
En av de första böckerna jag verkligen lade märke till under min uppväxt och dessutom kommer ihåg. Fascinerande historia tycker jag som ständigt är aktuell. Den är tidslös och kan läsas av alla som vill ha del i litteraturens historia.
2009-07-03 11:10
En klassiker som jag läste i min ungdom. Mycket trevlig och spännande bok som varje svensk borde ha läst.
2009-09-26 15:25
Jag har naturligtvis läst den här boken innan, men det var 40 år sedan! Det är fantastiskt att en bok från 1700-talet fortfarande kan fascinera så mycket.
2009-12-27 09:25
En typisk upplysningsbok där karaktären använder sitt sunda förnuft för att överleva. Har läst flera överlevnadsböcker och i jämförelse med Den Hemlighetsfulla Ön av Jules Verne är denna inte riktigt bra.

Vad som gjorde mig arg när jag läste boken, var Robinsons beteende gentemot Fredag. Ytterligare ett bevis på att rasism alltid har funnits.

Läste boken (förmodligen en något förkortad version) på gammelsvenska. Olyckligtvis grep den aldrig riktigt tag i mig.
2010-03-05 11:54
Jag tycker att detta var den tråkigaste och sämsta bok jag någonsin tvingasts att läsa. Tvingades att läsa den i skolan ;(
2010-08-17 15:08
Spännande och mycket bra bok
2010-11-01 21:07
En människa som är rik på verktyg och goda idéer är betydligt rikare än den som endast äger materiell rikedom. Det finns många sätt att tolka Daniel Defoes roman om den skeppsbrutne Robinson Crusoe. En annan tolkning kan handla om att ha en god relation till en högre makt. Både detta och goda idéer är något Robinson har användning för på den öde ön. Alltså kan han känna sig rik där han är. En roman som stått sig populär i runt 300 år måste ändå ha något extra. Tyvärr inte. Istället så tråkas jag ut av alla dessa långa beskrivningar om hur bokens hjälte tillverkar det ena efter det andra. Men nu har jag åtminstone läst boken - och slipper med det känna mig utanför, med tanke på alla dessa miljarder som gjort sammalunda.
2010-12-27 18:07
En klassiker värd respekt! :)
2011-06-03 22:30
Min första läsupplevelse. Det här var verkligen ett fängslande äventyr som tioåring och har läst om den flera gånger och älskar den även nu som 23-åring. Vildmarkslivets hårda kamp för överlevnad, vänskap och ödets grymma nyck. Sådant som fängslar i synnerhet unga män.
2011-11-28 00:06
merve kuzkun
nej men gud vilken dålig bok! den va så himla tråkig!
det finns mycket bättre böcker att läsa!
2012-01-27 22:21
Intressant och spännande berättelse om en man som levde på en öde ö.
2012-05-06 18:15
Detta är en klassiker, och det behöver man tänka på när man läser boken. Men trots det har jag verkligen svårt att tycka den är bra. Daniel Defoes bok är långsamt skriven med beskrivningar så man tillsut får nog. Att beskriva hur en lerkruka exakt tillverkas i två sidor är för mycket för mig, och jag skummar tillslut igenom dem. Det blir en överlevnadsguide, som säkert hade varit bra om man hamnade ensam på en öde ö, men annars är ganska ointressant. Robinson Crusoe själv som person har jag väldigt svårt för. Hans tankar och känslor känns uppdiktade och han verkar inte vara en särskilt sympatisk person. Fredag är alldelles för bra och snäll för att vara sann, och jag försår inte hur han står ut med Crusoe.

Intressant att läsa eftersom det är ur ett 1700-tals perspektiv, men annars inget att ha.
2013-10-12 17:04
Jag läste en äldre version som bestod av två delar. Det var intressant att läsa om denna klassiker som vuxen.

Första delen. Robinson känner en stark dragning till sjön och åker iväg trots att hans föräldrar är helt emot det. Han får uppleva en hel del innan berättelsen kommer till den dag då han spolas upp på en ö. Då börjar det äventyr som vi alla tänker på när vi hör namnet Robinson Kruse. Robinson lyckas bärga en del från fartygsvraket och börjar sitt arbetssamma liv på den obebodda ön. Där finns gott om getter, fåglar, sköldpaddor och frukt så han behöver inte svälta.

Andra delen: Robinson upptäcker att det finns kannibaler som äter tillfångatagna fiender. De kommer till ön och slaktar sina offer där. Robinson lyckas överbemanna och rädda en av de bundna fångarna. Han ger honom namnet Fredag. Robinson lyckas lära Fredag en hel del engelska ord och får honom att förstå att det är fel att äta andra människor. Robinson och Fredag har det bra på ön men de strävar ändå att ta sig därifrån. En dag upptäcker de att båtar är på väg till dem. Längre ut i havet ligger skeppet som båtarna kommer i från. Det har varit myteri på skeppet och denna händelse kommer att förändra tillvaron för många personer.
2016-02-27 23:30
Har tyvärr en del trista partier.
2020-01-08 19:57
En av litteraturens verkligt stora. Något som envar bör ha läst någon gång under sitt liv.
2020-07-24 22:13
Det man bör tänka på när man läser en så pass gammal bok som Robinson Crusoe är att samhället såg annorlunda ut på den tiden än vad det gör idag. Att författaren i sin tur väljer att berätta om en tid som var hundra år innan han själv levde, bidrar ännu mer till detta annorlunda. Och det är just därför som jag inte reagerar på samma sätt som många andra som försökt sig på denna klassiker i de scener där det förekommer slavhandel eller kannibalism. Boken är klart läsvärd, även om vissa partier är tämligen händelselösa. Men det är kanske ett sätt av författaren att få oss som läser boken idag att förstå hur händelselös en tillvaro kan vara när man befinner sig på en öde ö.
2021-12-26 12:35
Istället för att lyda sina föräldrars råd och gå i skolan väljer Robinson Crusoe att resa ut på havet. Han träffar en vän som har ett fartyg. En dag blir det storm och fartyget går under. Robinson stiger ombord på ett annat skepp. Han hamnar så småningom i Brasilien och började odla tobak. Efter ytterligare en resa lider Robinson skeppsbrott. Han hamnar på en öde ö, där han måste göra allt för att kunna klara sig. Han lyckas få med en hel del nödvändigheter från skeppsvraket. Med detta bygger han sig ett hus med ett skyddande staket ifall det skulle komma fiender. Han livnär sig på kött från getter och sköldpaddor. Sköldpaddorna ger honom också ägg, medan getterna i sin tur ger honom skinn som kan bli till kläder. Efter många år på ön kommer det för första gången människor. Det är vildar som jagar en man. De tänker äta upp honom. Men Robinson lyckas rädda honom. Robinson kallar honom Fredag. Fredag blir nu Robinsons hjälpreda. Det finns många versioner av denna bok. Jag valde en kortare version på lätt svenska den här gången - och där jag förvånas över hur mycket man på dessa antal sidor lyckats få med från originalet. Och tur är väl det att jag valde en kortform, med tanke på att en del avsnitt framför allt mot slutet blir en aning tråkiga, med alla dessa strider för att Robinson slutligen kan komma hem till England igen.

"

Skriv egen bokrecension till Robinson Crusoe
Livet på landet