Rebus bygger en skog

Författare: Lena Arro & Sara Gimbergsson
Genre: Barnbok
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789172997066

"Här finns ingenting, säger trollsländan.Någon måste bygga något! Men vem?Då kommer Rebus med sin bygglåda.Vad blir det för något, Rebus?Vänta, så får ni se..."En färgrik bilderbok av populära Lena Arro och Sara Gimbergsson, som redan flera gånger har gjort omtyckta bilderböcker tillsammans.
Medelbetyg: 4,5 (2 röster)
Bok recensioner av Rebus bygger en skog :
2022-03-17 08:19
Från början finns ingenting. Jo, det finns faktiskt något. Tittar du på bilden så ser du en insekt. Men den kan inte vara ensam. Någon måste göra något, så att det blir mer på sidorna. Det är då som apan Rebus dyker upp med sin verktygslåda. Och det han bygger är en skog som barnen kan vara i. Han bygger faktiskt även alla djuren. I mig känns den här boken lite som ett alternativ till kyrkans skapelseberättelse och där då apan Rebus har samma roll som Gud. Det är inte så mycket text och där jag gärna vill stanna upp och fundera lite kring bilderna för att boken inte ska ta snabbt slut.
2022-03-19 15:20
Från början var det INGENTING. Men sedan kom NÅGON så att INGENTING blev NÅGONTING. Precis så kan man tolka inledningen till Bibelns skapelseberättelse. Men behöver denna NÅGON vara GUD? I den här bilderboken har man valt att behålla tankegången om att NÅGON gör NÅGOT av INGENTING, men man har valt att plocka bort GUD och ersätta hen med en apa. Apan i sin tur använder sig här av bräder, spik och målarfärg när den skapar. Känns med andra ord som att den här Jorden inte riktigt blev så lyckad som den borde vara. Men boken känns desto mer lyckad. Jag får ut mycket av den. Inte minst alla detaljer i teckningarna. Man kan berätta lite extra från dem om man läser boken för någon som inte kan läsa.

"

Skriv egen bokrecension till Rebus bygger en skog
Sagan om Karlknut