Författare: Jojo Moyes
Ämnesord: depression, humor, historia, kärlek, kultur
Utgivningsår: 2019
ISBN: 9789177711933

Bok recensioner av Bergens stjärnor :
2022-01-15 14:33
England 1937. Den unga Alice Wright lever ett stillsamt men instängt liv hos sina föräldrar. När möter den den stilige amerikanen Bennett Van Cleve blir hon betagen och ser en möjlighet till ett spännande och annorlunda liv. De gifter sig och hon följer med till hans hemstad i Kentucky. Men snart inser Alice att hon bytt ett fängelse mot ett annat. Bennett visar inget intresse för henne och den strängt religiöse svärfadern anser att en kvinnas plats är i hemmet.
Men en federal satsning på utbildning i fattiga områden ger Alice en chans. Van som hon är vid hästar anmäler hon sig som ridande bibliotekarie och tillsammans med några andra modiga kvinnor rider hon runt i östra Kentuckys bergstrakter med låneböcker till de som inte själva kan eller vågar ta sig till biblioteket. De får tampas med beväpnade hembrännare, giftormar, översvämningar och snöstormar, men det värsta är de maktens män som, precis som på vissa håll idag, ser det skrivna ordet som ett hot mot det bestående...

Bergens stjärnor bygger på verkliga händelser i 1930-talets Kentucky. Det var presidenthustrun Eleanor Roosevelt som drog igång en satsning för att öka läskunnighet och utbildning i eftersatta områden i landet. Projektet pågick mellan 1935 och 1943 och de ridande bibliotekarierna nådde över hundratusen nya låntagare.
Boken är välskriven och lättläst och den historiska kopplingen gör den intressantare. Handlingen är klassisk feelgood, udda karaktärer, kvinnlig vänskap och kärlek som blandas med tragik och elände. Dessvärre är vissa händelser i den rättegång som avslutar boken så extremt osannolika att det faktiskt sänker hela berättelsen ett snäpp i mina ögon. Visst har författare rätt att ta ut svängarna och visst ska det se hopplöst ut och sedan lösa sig på slutet. Men någon måtta får det vara även om det finns en poäng i att "de onda" får smaka sin egen medicin!

"

Skriv egen bokrecension till Bergens stjärnor
Pissråtta