Ämnesord: humor, natur, kärlek, kultur
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789176810637

Förlåt mig men jag älskar honom. Du är den sista kvinnan i mitt liv.
Bok recensioner av Den sista kvinnan :
2021-11-27 17:17

Nyårsafton i Reykjavik. Några minuter innan tolvslaget berättar Marias make Floki att han är kär i en man och tänker lämna henne. Han tycker att det nya året är en bra tid för nystart för bägge och åker direkt... Maria, nu ensam med de 3-åriga tvillingarna, står som fallen från skyarna och fattar ingenting. Hon kan inte ta till sig det som hänt och intalar sig att Floki kommer att ångra sig och snart är tillbaka. Lyckligtvis finns grannen Perla till hands, hon är både deckarförfattare och parterapeut, lämpligt nog, och ställer upp för Maria och barnen.

Männen i omgivningen tycks vädra sig till Marias nya civilstånd och anmäler sitt intresse, mer eller mindre subtilt. Som Perla sa "jag ser aldrig så många pappor på lekplatsen som när du är där med dina barn" Maria är förstås inte redo för något nytt, men deras bekräftelse är en välkommen boost för hennes kvinnlighet som fått sig en törn efter att hon blivit brädad av en man.
Men inte nog med det. Marias mamma visar sig ha hemligheter och plötsligt dyker Marias riktiga pappa upp, han som hon aldrig träffat, och vill bjuda på lunch. Detta sätter igång en händelsekedja hon aldrig kunnat ana. Dessutom har Maria och Floki ansökt om adoption och nu, efter sex års väntan, kommer ett brev som bekräftar att en liten flicka väntar på dem...

Feelgood på isländska, kärv, bister och galghumoristisk, precis som den isländska naturen. Men bakom ironin finns en djup och varm känsla för familjer och deras hemligheter. Grannen Perla är verkligen en pärla som litterär karaktär, vass, lite butter och osentimental men med ett "hjärta av guld" och en livshistoria som är allt annat än en dans på rosor. En annan sak som jag uppskattar är författarens självironi, hon låter Perla säga" om jag låter en av mina romankaraktärer uppleva lika mycket som du på så kort tid hade det betecknats som alltför osannolikt och jag hade tvingats stryka hälften". Men nu ÄR det ju en roman och den passningen hoppas jag går fram till hennes kollegor... Misstänker att det finns mer symbolik i boken som jag missar.

Detta är en utmärkt roman som jag rekommenderar! Det påstås att författaren har en världspublik men jag har aldrig hört talas om henne. Någon här som läst något av henne?

"

Skriv egen bokrecension till Den sista kvinnan