Kärlekens hus

Originaltitel: A week in winter
Författare: Marcia Willett
Utgivningsår: 2002
ISBN: 9789137118864

Om en vintervecka i ett vackert hus med speciell magi – en roman i Rosamunde Pilchers anda När Maudie Todhunter bestämmer sig för att sälja Moorgate, den vackra egendomen vid utkanten av Bodmin Moor-heden, får det oanade konsekvenser. Hos familjen möter hon ett oväntat starkt motstånd. Särskilt styvdottern Selina, som Maudie aldrig riktigt kommit överens med, är emot försäljningen. Fast det enda som egentligen oroar Maudie är hur Selinas dotter ska ta nyheten. Posy, som har en särskild plats i Maudies hjärta, har alltid drömt om att en gång själv få äga Moorgate. Så en dag händer något som får överraskande följder. En väldigt speciell spekulant kommer för att titta på huset på heden … Kärlekens hus är en förtrollande vacker och gripande roman om familjelojalitet, kärlek och förlåtelse.
Bok recensioner av Kärlekens hus :
2021-10-07 21:34
Jag började läsa den här boken på den geriatriska avdelning jag befann mig på efter en sjukhusvistelse med väldigt låga förväntningar. Av bokens titel och baksidestext så trodde jag att det här skulle vara ren Harlekin-romantik. Men med tanke på att "biblioteket" på avdelningen var minimalt och jag läst nästan allt annat så bestämde jag mig för att ge boken en chans. Och jag är så glad att jag gjorde det. Jag har aldrig ens tidigare hört talas om Marcia Willett och nu vill jag mer än något läsa de två andra böcker av henne som översatts till svenskan.
Det finns en viss liknelse med Joanna Trollope tycker jag. Realistiska karaktärer och en ganska osentimental handling.
Om kärleken till ett hus på heden utanför Cornwall. Ett sommarhus med många minnen. Den 72-åriga änkan Maudie tvingas av ekonomiska svårigheter sätta ut fastigheten till försäljningen något som får hennes styvdotter, Selina att bli fullkomligt utom sig av vrede. Selina, en drygt 50-årig kvinna har spenderat nästan ett helt liv åt att hata sin styvmamma. Hon är en extremt otrevlig och dominant kvinna som är van att få sin vilja fram. Att dottern, den drygt 20-åriga, Posy tidigt fått ett starkt band med sin styvmormor ser Selina som ett oförlåtligt svek från dotterns sida. Maken, Patrick har blivit hunsad av sin fru under 30 års äktenskap, nu har han fått nog.
Rob har blivit anlitad av Maudie att renovera det gamla sommarhuset innan det går ut till försäljning. Något han är emot. Han har nämligen själv förälskat sig i det charmiga gamla huset men har inte de ekonomiska förutsättningar att köpa huset. En dag gör Melissa sin entré och även hon förälskar sig i huset och i Rob. De inleder en kärleksrelation, trots det faktum att Melissa är döende i cancer.
En mycket bra och gripande roman som jag riktigt varmt kan rekommendera! Någon som har läst något annat av författaren?
Toppbetyg!

"