Författare: Manal Al-Sharif
Ämnesord: politik, religion, kultur
Utgivningsår: 2018
ISBN: 9789127151970

En saudisk kvinnan protest.

Vad är priset för en kvinnas frihet?
När Manal al-Sharif till slut bestämmer sig för att sätta sig bakom ratten är hon väl medveten om vilka risker hon tar. Kvinnor i Saudiarabien fängslas om de kör bil. Men tiden är kommen - snart följer en våg av kvinnor i hennes spår.

Manal al-Sharif är numera en av världens främsta feministiska röster. Hennes bilkörningskampanj har satt ljuset på kvinnors situation i Saudiarabien - kvinnor är tvungna att ha en närstående mans godkännande för att bland annat studera, arbeta och resa. I Modet att köra skildrar hon sin uppväxt i ett arbetarkvarter i Mecka, sin mammas kamp för att ge sina barn en utbildning och de extrema regler som tidigt begränsar flickors liv. Boken är en drabbande berättelse om en kvinnas kamp för frihet och en unik skildring inifrån ett av världens mest slutna samhällen.

Manal al-Sharif är dataingenjör, författare och kvinnorättsaktivist. Hon utsågs 2011 till en av världens viktigaste tänkare av tidskriften Foreign Policy och har tilldelats Václav Havel-priset av Oslo Freedom Forum. Hon är bosatt i Australien och medverkar frekvent i bland annat CNN, BBC och New York Times. Hennes bok, som utkom i USA 2017, har översatts till ett flertal språk.

"Jag sträckläser Modet att köra, förfasas, äcklas, skräms över våldet hon som kvinna tvingats utstå och som fortsätter pågå i realtid" - Sydsvenskan

"Det är svårt att inte imponeras av al-Sharifs historia ... en unik inblick i hur det är att leva under diktaturens religiösa lagar. Dessutom får man en välskriven historielektion i och med att al-Sharif varvar den egna berättelsen med intressanta, ofta fruktansvärda, anekdoter från Saudiarabiens närtidshistoria. Förhoppningsvis kan Modet att köra bli en välbehövlig hängmatteläsning för statsministern och hans kollegor. Efteråt kommer de inte längre att kunna förneka att Saudiarabien är en sexistisk diktatur" - Svenska Dagbladet
Bok recensioner av Modet att köra : En saudisk kvinnas protest :
2021-09-26 15:49

"