Mormor i karantän

Författare: Kaj Branzell
Ämnesord: humor, kärlek, kultur, äventyr, pensionärer, spanien, coronapandemin
Utgivningsår: 2021
ISBN: 9789188981097

Åttioåriga svenskan Anna-Lisa befinner sig tillsammans med sin käraste, tidigare tjurfäktaren Manuel, på hans gård i Spanien. Men det blir inte riktigt som hon tänkt sig. Coronaviruset har nått Spanien och Anna-Lisa befinner sig i ett spanskt lockdown.

Trots restriktioner, följda av nya restriktioner och smitta som sprider sig bland vänner, finner Anna-Lisa och Manuel på sätt att hantera sin situation. Med ensamma flamencodanser på gårdsplanen, promenader med nya skyddslingar från djurstallet i Torrevieja och en och annan otillåten promenad vid rosa lagunen och klipporna vid havet. Promenader som kan sluta mycket illa.

Nya överraskningar väntar, återföreningar med familj och vänner och oväntade besök som får tillvaron att ta dramatiska vändningar.

Bok recensioner av Mormor i karantän :
2021-08-29 18:15
På enbart några få år har Kaj Branzell kommit att bli en av mina favoritförfattare. Jag tycker mycket om hennes förmåga att blanda in en viss spänning i sina underhållningsromaner där oftast färgstarka pensionärer får betydligt mer utrymme än vad de brukar få i såväl andra romaner som i det verkliga livet.
Det här är den tredje fristående romanen om mormor Anna-Lisa som lämnar sitt tråkiga, förutsägbara pensionärsliv i Karlstad, flyttar till Torrevieja där hon får en stor samling färgstarka nya vänner och där mycket spänning väntar henne. Även kulturliv, kärlek, intriger och lite erotik på gamla dar är något som drabbar Anna-Lisa i de tre böckerna, som börjar med: Mormor på rymmen (2019) och sedan: Mormors val (2020). Av Branzell har jag även tidigare läst: Inte utan min hund (2016) samt: När första stenen fallit (2018).
Anna-Lisa befinner sig på gården i Torrevilija med sin man, den f.d. tjurfäktaren Manuel när de får veta att en pandemi drabbat världen och att hela Spanien nu gått in i lockdown. Hur ska det åldrande paret klara sig? Hur ska det gå för Anna-Lisas vänner, svensken Stig-Arne och hans irländska hustru, Maeve, båda två en bra bit över de sextio, men med sin lilla dotter Matilda som de fått via IVF. Och så har vi det vänliga paret Dolores och Enrico, den kroniskt svärande papegojan Carmen som har varit en humoristisk sidekick i de tidigare böckerna- samt Anna-Lisas bästa väninna, Ingegerd hemma i Sverige vars man ligger i respirator efter att han smittats- hur ska de alla klara sig? För att inte tala om, Susanne, Anna-Lisas neurotiska dotter hemma i Kalmar- hur ska hon klara sig under rådande omständigheter?
Det är en mysig och varm tredje del i serien som på sina håll är riktigt hjärtgripande samt underhållande och med en viss spänning. Jag tycker också mycket om att författaren ger en viss kritik mot den svenska coronastrategin samt tar upp ett mycket vanligt problem här hemma- nämligen åldersdiskriminering. Jag kan varmt rekommendera den här boken- men anser personligen att man gör bäst i att läsa dem i rätt ordning.
Slutbetyg, en stark 4:!

"

Skriv egen bokrecension till Mormor i karantän