Uppdrag Hail Mary

Författare: Andy Weir
Genre: Science-Fiction
Ämnesord: spänning, vetenskap
Utgivningsår: 2021
ISBN: 9789189087941

Ryland är ensam överlevande på det sista desperata uppdraget att försöka rädda jorden - om han misslyckas innebär det slutet för mänskligheten. Men det vet inte Ryland, för han vet ingenting, inte ens vem han själv är. Miljontals mil hemifrån, med endast två döda astronauter som medpassagerare, inser Ryland att han måste rädda sig själv, för att kunna rädda världen. Men först måste han ta reda på vem, eller kanske snarare vad, det är som plötsligt gör honom sällskap ...

Jag tar tag i spaken och tvekar. Är det här verkligen en god idé? Jag är så ivrig att få tag i cylindern att jag bara rusar på utan någon plan alls. Är det här värt att riskera livet för?

Ja. Tveklöst.

Okej, men är det värt att riskera livet på varenda människa på jorden för det? För om jag gör bort mig och dör där ute kommer hela Projekt Hail Mary att ha varit förgäves.

Ja. Det är fortfarande värt det. Jag vet inte hur de här utomjordingarna ser ut, vad de vill eller vad de tänker säga. Men de kommer att ha information. Och vilken information som helst, till och med sådant jag helst inte vill höra, är bättre än ingen.

Bok recensioner av Uppdrag Hail Mary :
2021-05-30 22:48
Med Uppdrag Hail Mary - Ensam i rymden är Andy Weir tillbaka! Jag tyckte så mycket om Ensam på Mars och hade därför höga förväntningar på Artemis. Jag blev inte besviken, även om Artemis inte riktigt nådde upp till Ensam på Mars' nivå. Den här boken befinner sig definitivt på den nivån. Det finns likheter med Ensam på Mars. En ensam person långt från jorden måste finna lösningar; i den förstnämnda boken för att komma hem till jorden och i den här för att rädda vår planet och mänskligheten. (Det är väl därför det svenska förlaget har lagt till orden "Ensam i rymden" till titeln. Man vill säga till läsare som älskade Ensam på Mars att de kommer att älska den här boken också.)

Fast helt ensam är nog inte Ryland Grace, men jag tänker inte spoila.

Den här SF-romanen är riktigt spännande, bara man accepterar att genren går utanför våra traditionella ramar. Att som Ryland Grace tvingas inse att stjärnan han ser utanför sin rymdfarkost inte är solen utan Tau Ceti, en stjärna 12 ljusår från vårt solsystem kan få vem som helst att förtvivla. Men inte vår hjälte. Steg för steg återvänder minnena och han inser att han helt enkelt måste hitta lösningen på problemet att solen är på väg att slockna.

Det som ibland kan vara lite jobbigt för mig som läsare är att Andy Weir strösslar med vetenskapliga termer och matematiska problem. Jag har inte en aning om ifall det han skriver är korrekt eller om han hittar på alltsammans. Men det behöver jag egentligen inte veta. Det viktiga är att det verkar "rimligt" när Ryland Grace tar sig an problemen, försöker, misslyckas, och försöker igen.

Boken är en verklig bladvändare. Jag bara måste få veta hur det går. Och den avslutande twisten är helt underbar!

"

Skriv egen bokrecension till Uppdrag Hail Mary