Klara och solen

Originaltitel: Clara and the sun
Författare: Kazuo Ishiguro
Utgivningsår: 2021
ISBN: 9789146237556

Det är inget mindre än storslaget." SvD

Från sin plats i butiken som säljer artificiella vänner observerar Klara – en artificiell vän med enastående iakttagelseförmåga – noggrant beteendet hos dem som kommer in för att handla. Hon hyser gott hopp om att en kund snart ska välja just henne. Men när möjligheten till ett helt nytt liv väl dyker upp varnas Klara för att inte lita för mycket på löften från människor.

I denna glimrande roman skildrar Kazuo Ishiguro vår snabbt föränderliga värld genom en oförglömlig berättares ögon och utforskar en grundläggande fråga: Vad betyder det att älska?
Medelbetyg: 4,5 (2 röster)
Bok recensioner av Klara och solen :
2024-02-16 15:30
Klara är en AV - en artificiell vän - och tillsammans med andra AV-er väntar hon i butiken på att någon ska köpa henne. Klara är oerhört observant och läraktig, hon studerar beteendet både hos de kunder som kommer in och hos folk ute på gatan. Klaras uppgift som AV är att vara barnvakt, kompis och hjälpreda till någon tonåring, och hon hoppas att flickan Josie och hennes mamma ska komma tillbaka och hämta henne. Men det visar sig att Klara avkrävs ett större ansvar och svårare uppgifter än vad hon trott. Lyckligtvis har hon en mäktig vän...

Jag är en kräsen läsare och jag och min goda vän Annelie brukar beklaga oss för varann om hur svårt det är att hitta bra böcker. Men så en dag står stjärnorna rätt, polletten faller ner och man hittar den där pärlan man söker varje gång man går in genom dörrarna till biblioteket. Som Klara och solen. en fantastisk bok, en framtidsskildring som trots den mörka fonden är varm, hoppfull och bitterljuv. Det hårda och uppdelade samhället står i tydlig kontrast till Klaras naiva tro att allt går att lösa. Ishiguro faller inte i fällan att dela upp människor i onda och goda, Karaktärerna är osäkra, tanklösa och självupptagna men inte elaka eller dömande. Berättelsen vajar fram och tillbaka, som vinden genom gräset utanför huset där Klara bor med familjen. Oförutsägbart, med tvära svängar och lösa trådar, där påminner författaren om landsmannen Murakami. Låt er inte avskräckas av SF-temat, det handlar om människor, miljö och relationer, inte teknik och utomjordingar. Konflikten mellan AI och människa är given, men med en lite annan vinkling.
En av de väldigt få böcker som får en femma av mig!

"

Skriv egen bokrecension till Klara och solen