Första befälet

Författare: Patrick O`Brian
Ämnesord: krig, humor, historia, kultur, spänning, äventyr
ISBN: 9132323670

Första befälet, del 1 i serien Jack Aubreys värld

Det är den 1 april år 1800 i Port Mahon på Menorca. Där, i guvernörens musiksalong, kör den irländske läkaren Maturin en ilsken armbåge i revbenen på den unge marinlöjtnanten Aubrey i stark irritation över hans taktlösa uppträdande.
Denna första konfrontation är upptakten till en livslång vänskap mellan den engelske sjöofficeren och livsnjutaren Jack Aubrey, hetlevrad, orädd och charmfull och den hemlighetsfulle irländaren Stephen Maturin, kirurg, amatörbiolog – och spion. Aubrey har just blivit befordrad till kapten på slupen Sophie och lyckas värva Maturin som skeppsläkare. Maturin är lika handfallen ombord på en örlogsman som Aubrey är hemmastadd, men accepterar erbjudandet eftersom han är i desperat behov av pengar.

Trots att Sophie är tämligen liten med sina 14 kanoner lyckas Aubrey och hans besättning bli ryktbara under sina seglatser på Medelhavet som eskortfartyg och kapare under Napoleonkrigens första år. Sophie far härjande fram bland handelsfartygen i Medelhavet tills spanjorerna skickar 32-kanonersfregatten Cacafuego efter henne. Där kulminerar den första berättelsen i en spännande batalj som senare för ut Aubrey och Maturin på helt nya äventyr.
Medelbetyg: 4 (3 röster)
Bok recensioner av Första befälet :
2004-12-11 21:24
PATRICK O`BRIANS SJÖROMANER
Vi som gillar historia och skepp, har förståss läst Forresters och Kents sviter om Hornblower respektive Bolitho. Pseudonymen Patrick O`Brians böckers skildrar samma miljöer (engelska flottan under Napoleonkrigen). Men han var betydligt mera beläst; han tycktes kunna ALLT om både medelklassens liv (han har jämförts med Jane Austen!) och sjökrigarens liv, vare sig han är matros eller amiral. Hjältarna i O`Brians böcker är: Befälet Jack Aubrey. Han är stor och fet, dricker gärna för mycket.Som befälhavare är han ett geni, vare sig det gäller att navigera eller kriga. Han är också en skicklig violinist. Men på de flesta andra områden är han rätt korkad. Hans gode vän skeppsläkaren Stephen Maturin är liten och otroligt ful, men en briljant kirurg (vilket kan behövas på ett krigsskepp!), skicklig hemlig agent och i Linnès efterföljd en skicklig naturvetenskapsman (Linnè var superkändis i England på den tiden!) som på resorna med Aubrey finner många nya djur och växter. Han är dessutom skicklig på att spela cello. Flera böcker om detta omaka radarpar har kommit ut på svenska och fler kommer. De är minst lika spännande som Forresters sjöramaner, och de är skrivna med humor och mänsklig värme. Flera av böckerna skildrar slag som ägt rum i verkligheten. Någon enstaka gång kan jag reagera på överdrifterna, som i en bok: Aubrey och Maturin ramlar i havet och driver runt i några dygn innan de "räddas" av lesbiska hula-hula-flickor som dessutom är kanibaler (som älskar män -bara de är välstekta!). Men en hel del av de otroligaste händelserna i böckerna bygger på verkliga händelser. Kring böckerna har det uppstått en hel industri; Filmen Master and Commander är löst byggd på två av böckerna. Det har kommit ut kokböcker med recept på Aubreys favoriträtter, skivor med Aubrey-Maturins favoritmusik och faktaböcker om allt i engelska flottan: från koffernagel till Admiralty.
Hur som helst, man har många goda timmar i sällskap med O`Brians omaka hjältar. Och översättarna (främst Carla Wiberg) har gjort ett jättejobb!
2006-10-17 15:03
Jag hittade till de här böckerna via filmen Master and Commander, som jag älskade. Mina förväntningar på den här boken var ganska höga, men även om boken kanske inte var riktigt vad jag hade trott, så gjorde den mig inte besviken. Det är en levande och trovärdig beskrivning av sjömäns liv och leverne på 1800-talet, kryddat med humor, vilda överdrifter och fantastiska äventyr. För en inbiten landkrabba som jag kan sjötermerna bli lite förvirrande i början, men man vänjer sig snart, lär sig de vanligaste, och fattar innebörden av de flesta.

Detta är en härlig historisk äventyrsroman med massor av humor. Huvudpersonen Jack Aubrey är ömsom en lysande befälhavare, ömsom en ganska klantig och okunnig karl, och hans gode vän Stephen Maturin är en god motvikt, med sitt klumpiga beteende till sjöss och sitt i övrigt lysande intellekt. Samspelet mellan de två är en stor del av tjusningen.

Perfekt läsning när man vill ha god underhållning och historiska havsbrisar!
2008-09-28 13:46
ska börja läsa boken den värkar spännande ..