Everland

Författare: Lars Göran Persson
Utgivningsår: 2021
ISBN: 9789178938049

Det är krigsvåren 1944. Nazityskland är i färd med att tillverka en atombomb när deras tyngvattenfabrik i Norge förstörs av de allierade. Men tyskarna har redan flyttat verksamheten. De har även gjort en sensationell upptäckt. Möjligheten att konstruera bomben och vitta kriget verkar nu avsevärt enklare. Men en brittisk spion i Berlin har avslöjat upptäckten och både England och Tyskland har skickat ut agenter för att säkra den.

Nioårige Tor och hans mamma Sigrid är också på väg. Till Gäddsjö i nordvästra Jämtland för att börja på ny kula. Tor och hans nyfunne vän Valdemar träffar där på en störtad och sårad engelsk officer. De, och inte minst Sigrid, tar hand om honom. Kriget kryper allt närmare, och någonstans vid den norsk-svenska gränsen drar det ihop sig till en avgörande kraftmätning, ett ögonblick då allt ställs på sin spets.

Morgonen därpå var blåsig och kall men likväl solig. De hade blivit serverade havregrynsgröt och kokta ägg till frukost och Tor hade fått en fotografi som minne av deras natt i Östersund av fru Grip. Ett fotografi av en knästående indian, hållandes en lång bössa, taget bakifrån och där han höjde huvudet lite snett uppåt som för att lyssna till någonting.

"Han känner nog efter hur starkt vinden blåser och vilken riktning den har", sa Sigrid.

"Varför det?"

"För att kunna beräkna kulans bana", svarade hon.

Han upphörde aldrig att förvånas över allt hans mor kände till om alla möjliga saker. Det kommer väl med åldern, tänkte han lite klentroget.

Medelbetyg: 2 (2 röster)
Bok recensioner av Everland :
2021-04-19 09:15
Everland av Lars Göran Persson var en bok som lockade mig. Framför allt för att romaner om andra världskriget kan vara väldigt intressanta, men även för att hustrun kommer från Jämtland. Tyvärr blev jag besviken.

Språket är omständligt. Det verkar som om författaren ansträngt sig för att brodera ut formuleringarna, men kanske att han inte borde ha försökt så mycket. Och att ge boken namnet Everland som en engelsk översättning av Jämtland känns bara fånigt.

Själva idén bakom boken är däremot inte dum. Europa befinner sig i krig och fler personer än någonsin tidigare blir inblandad. I det här fallet även barn. Med agenter som till varje pris ska försöka förhindra att den andra sidan vinner avgörande fördelar är det inte så lätt att veta vem som är vän och vem som är fiende. Är verkligen alla karaktärerna vad de från början synes vara?

Avslutningsvis måste jag få berätta om en sak som jag absolut inte tyckte om. Tors döde morfar dyker upp flera gånger i boken, dock utan att egentligen föra historien framåt. En gengångare i vad som ska föreställa en spänningsroman om andra världskriget? Nej, morfar kunde gärna ha fått stanna i graven.
2023-12-03 18:54
Krigsvåren 1944. Nazitysklands försök att tillverka en atombomb ser ut att ha misslyckats när deras fabrik i Norge förstörs av de allierade. Men tyskarna har redan flyttat verksamheten till en hemlig plats nära svenska gränsen. Dessutom gör en oväntad upptäckt det enklare och snabbare att konstruera bomben. Men en brittisk spion i Berlin har avslöjat upptäckten och man skickar agenter för att hindra tyskarna att fullfölja sina planer.
Samtidigt är den ensamstående mamman Sigrid och hennes nioårige son Tor på väg till Gäddsjö i norra Jämtland för att börja ett nytt liv. Tor och hans kompis hittar en sårad engelsk officer. Sigrid tar hand om honom samtidigt som kriget kryper allt närmare...

Dags för månadens bokcirkelbok, en spänningsberättelse från andra världskriget, skriven av en för mig okänd författare som också är skådespelare. Inget som tilltalar mig och denna känns mest som en ungdomsbok med modiga agenter, elaka och dumma tyskar och barn som spelar en avgörande roll för framgången. Tor läser Biggles och drömmer om att hans okända far är stridspilot. Jag misstänker att författaren också läst den typen av litteratur, B Wahlströms pojkböcker med gröna ryggar (flickböckerna hade röda ryggar) och blivit inspirerad. För handlingen är på den nivån bortsett från en kärlekshistoria som är lite hetare än när det begav sig. Dessutom är boken onödigt seg och detaljerad i vissa avsnitt, som när Sigrid och Tor åker tåg från Uppsala till Jämtland. Det tar 20 sidor, en skicklig författare hade löst det på en halv... Tydligen behövdes det lite utfyllnad. Titeln är också obegriplig, jag har inte sett Everland nämnas i texten. Men det låter ju bra...

En sak jag funderat över är varför WW2 fortfarande fascinerar författare då till den milda grad? För detta är långtifrån den enda samtida roman som behandlar den tiden. Jag menar, det är och har aldrig varit någon brist på krig i världen...

"

Skriv egen bokrecension till Everland
Inte utan min syster