Den nya världsfotbollen

Författare: Erik Niva
Genre: Reportage
Ämnesord: , fotboll
Utgivningsår: 2008
ISBN: 9789178934171

Fotbollen har alltid varit en extremt känslig samhällsbarometer. Under ett antal år har sportjournalisten Erik Niva rest runt i en ny fotbollsvärld. Han har rullat i väg en boll, följt den genom 170 städer i 40 länder och intervjuat pampar och tonårsmiljonärer.
Den nya världsfotbollen mäter trycket i en värld där avståndet mellan de som har allt och de som inte har någonting alls ständigt växer, både på gatorna och i serietabellerna.
Medelbetyg: 4,5 (2 röster)
Bok recensioner av Den nya världsfotbollen :
2021-05-20 20:08
Alla som är bekanta med fotbollsjournalisten Erik Niva är väl medvetna om hur kapabel han är att komma med sylvassa analyser i tv-studion mitt under fotbollsmatcher och hur väl han kan formulera sig i text när han sammanfattar matcherna han ser. Det är dock inte alla som har satt sig in i Nivas mer djupgående verk – vilket är ett rejält misstag. Få journalister, om ens någon, har varit lika framgångsrik på att se sambandet mellan fotbollen och världen runt om den, och hittat ett så effektfullt sätt att förvandla beröringspunkterna till underhållande berättelser.

Niva har skrivit flertalet böcker under sin karriär och “Den nya världsfotbollen” var hans första. Som titeln antyder fokuserar boken på fotbollens förändring, främst från 90-talet och vidare in i 00-talet. Idag fyller utövarna sina sociala medier med sponsorsamarbeten, företag och makthavare över hela länder köper fotbollsklubbar för att både synas och ändra bilden av sig själva. Därtill har det närmast blivit standard att journalister refererar till bettingsidor när de gör sina analyser – fotbollsvärlden har helt enkelt blivit en enda stor kommersiell maskin. Det är resen till hur vi har kommit till den här punkten i fotbollens historia som Niva upplyser oss om på ett magiskt underhållande sätt i denna bok.

I “Den nya världsfotbollen” delar Niva med sig av den fulla bredden av sin kunskap, både i form av vad han själv upplevt under sina fotbollsresor och i form av de slutsatser han drar utifrån hur fotbollslandskapet förändrats. Niva bjuder på anekdoter och information om allt från ryska oligarker och italienska maffiamedlemmar till Nobelpristagare och kinesiska tobaksarbetare – alla med ett direkt samband till det som är världens största idrott.

Det som gör “Den nya världsfotbollen” – och Nivas andra böcker – så bra, är hur han bygger en bro mellan fotbollen och världen i stort, och att det som sagt är presenterat i form av underhållande berättelser. Skönlitteratur och idrott brukar ibland ses som rena motsatser, men Niva lyckas med sitt sätt att skriva belysa hur lika de faktiskt är.

I grund och botten handlar alla böcker om att berätta en historia – en resa med en början, en mitt och ett slut, som vi får följa med på – och det är dessa resorna som Niva är så bra på att hitta i fotbollens värld. I skrivande stund närmar vi oss fotbolls EM 2020 (som ju tvingats flytta på sig till 2021), och medan gemene man ser de enskilda matcherna och turneringen för vad de är, så kommer Niva garanterat se någonting mer.

Istället för att fokusera på att satsa pengar på vem som kommer vinna respektive match så hade Niva sannolikt sett de unika förutsättningarna för varje spelare i EM-turneringen – vilken resa de tvingats gå igenom för att ta sig till den punkt de befinner sig vid idag. Eller så hade han sett vilka samhällskrafter som har format turneringen, eller dylikt. Oavsett vad Niva faktiskt hade hittat att berätta om kring en EM-turnering, eller en enskild match, så är poängen att han presenterar en fotbollsvärld som handlar om så otroligt mycket mer än vad som utspelar sig på gräsplanen.

"

Skriv egen bokrecension till Den nya världsfotbollen