Brutna löften

Originaltitel: Promises
Författare: Belva Plain
Ämnesord: kärlek, kultur, familj, otrohet
Utgivningsår: 1996
ISBN: 9789132321610

Underhållningsroman om en amerikansk medelklassfamilj i Mellanvästern. Adam och Margaret har varit gifta i nitton år och har tre barn. Margaret älskar sin man och är nöjd med livet, men Adam känner att något saknas. När han så av en slump återser sin ungdomskärlek Randi inser han att han aldig åtrått sin hustru. Han skadar och sårar sina närmaste och får betala ett högt pris för sin passion...
Bok recensioner av Brutna löften :
2020-07-28 17:02
För ett tag sedan så tog jag fram de böcker som i över tjugo/trettio år stått olästa bakom tre enorma rader av böcker i en av mina många bokhyllor. Det här är böcker från 80 och 90-talet. Och jag är nästintill säker på att jag aldrig handlat dem i någon affär. Istället måste dessa böcker komma från alla de bokklubbar som jag knappt minns namnet på och som jag har varit medlem i under årens lopp. Jag skulle gissa att många av böckerna är "Månadens bok" som jag glömt avbeställa. Minns också att ett flertal av de där klubbarna hade de klassiska alternativen "köp 3, betala för 2"- ett erbjudande jag aldrig någonsin lyckats stå emot. Jag blev ändå väldigt förvånad över hur många böcker jag hade i min ägo av en och samma författarinna, den nu avlidna amerikanskan, Belva Plain (1915-2010).
Jag har läst en bok av henne tidigare men har ingen särskild relation till hennes böcker. Hade därför inga stora förväntningar när jag valde ut en av böckerna, Brutna löften (1996) och började läsa. Jag tänkte enbart läsa det första kapitlet och sedan gå över till någon annan bok med en mer spännande baksidestext.
Men jag gjorde inte det. Istället sträckläste jag de första kapitlen och hade svårt att lägga den ifrån mig.
Det här är egentligen en ganska vanlig äktenskapsroman med otrohet, tårar och barn som reagerar dåligt över föräldrarnas skilsmässa. Men den är ändå så engagerat skriven. Ingenting är svart eller vitt. Karaktärerna har sina för och nackdelar. Språket är lättläst och boken är faktiskt riktigt bra och mycket engagerande. Den är tjock i sidantal, ändå läste jag ut den på några dagar.
Kul när man hittar gamla okända bladvändare! Jag ska snart ta och läsa fler av dessa glömda gamla böcker.
Och jag läser med nöje gärna fler böcker av Belva Plain!
Slutbetyg, en stark 4:a! Kan varmt rekommenderas av mig!