Samlade verk

Författare: Lydia Sandgren
Utgivningsår: 2020
ISBN: 9789100180409

I Göteborg förbereds en stor retrospektiv över konstnären Gustav Beckers verk från 1980-talet och framåt. Vart psykologstudenten Rakel än vänder sig möter hon sin gåtfullt försvunna mammas ansikte på utställningsaffischen som är tapetserad över stan. I samma veva slungas Rakels pappa, förläggaren Martin Berg, in i en omtumlande livskris.

"Samlade verk" är en roman om djup kärlek, mångårig vänskap och konst i spänningsfältet mellan fiktion och sanning. Dessutom är det en storslagen Göteborgsskildring med moderniteten och klassresan som fond.
Medelbetyg: 5 (2 röster)
Bok recensioner av Samlade verk :
2021-07-16 21:57
Samlade verk är författarens Augustprisade debutbok, en till det yttre ganska banal berättelse. En tegelsten på 700 sidor där vi får följa tre personer från ungdomen tills de fyller femtio. Martin och Gustav träffas i gymnasiet och några år senare kommer Cecilia in i bilden som Martins flickvän och senare fru. Ungdomstiden är fylld av festande, flickor och filosofi och de faller in i sina respektive roller. Gustav är det konstnärliga geniet som bränner sitt ljus i bägge ändar, Martin den ordningsamma plugghästen som har författardrömmar men som inte riktigt får till det. Cecilia är förvisso deras musa men har också en egen framgångsrik akademisk karriär. Vuxenlivet är också klassiskt, barn och vardagslunk för Martin och Cecilia, kringflackande och berömmelse för Gustav. Men så lämnar Cecilia make och två små barn och försvinner spårlöst. Alla tror att hon snart ska dyka upp igen, vilken kvinna lämnar frivilligt sina barn så slutgiltigt? Men åren går och inget händer förrän hennes nu vuxna dotter Rakel får upp ett spår...

Det är bra med bokcirklar, då "tvingas" man läsa sådant man annars inte hade valt. Även om temat är intressant blir jag avskräckt av 700 sidor då jag läser så sakta numera, dessutom har en god vän och van läsare inta orkat lyssna igenom den. Fast jag har fått för mig att denna bok passar bättre att läsa då det är mycket namedropping med filosofiska och litterära utvikningar åt alla håll.
Man måste ge en eloge till en författare med så stort självförtroende att hon vågar skriva en mastodontbok på ett så utslitet tema - och få den utgiven! Och man kan inte annat är att bli lite förälskad i en kvinna som får till meningar som "natten var intensivt Van Goghblå" eller "där kom Ellen dansande och hälsade oss med den överstimulerade värdinnans lyckliga lilla tjut" eller "Hösten gick. Skymningen föll allt tidigare i väldiga akvareller och utspillt bläck". Välformulerade meningar med skärpa och stringens på en nivå som även rutinerade författare måste avundas. I baksidestexten heter det att "Samlade verk är en roman om djup kärlek och mångårig vänskap". Men det är också en roman om ett bottenlöst svek, ett svek så stort att författaren avstår från att gå in på det närmare utan överlåter till läsaren att dra egna slutsatser.

Det är också en bildningsroman av stora mått. Sandgren går igenom hela sin läsdagbok, de romaner och författare som betytt något för henne. Associationer, anekdoter och blinkningar mot all möjlig populärkultur står som spön i backen - och på en alldeles lagom nivå! Hela berättelsen är en variant på klassikern Jules och Jim av Henri-Pierre Roché. Skildringen av Göteborg, dess krogar, gator och mer eller mindre kända platser är en hyllning till Hjalmar Söderberg och hans Stockholmsskildringar. Bara detta gör boken läsvärd för en infödd göteborgare! Ett dråpligt inslag är den fiktiva intervju som en utsänd person från ett litterärt magasin gör med Martin på temat läsande och skrivande. Plattityderna flödar och visar att det inte går att tillverka ett körschema för att bli en framgångsrik författare. En ironisk känga både åt uppblåsta kulturpersoner och överambitiösa intervjuare. Och fiktiv-intervjutemat tror jag är lånat från kultfilmen The Commitments, ni som sett den vet vad jag menar.

Så mina farhågor kom på skam, detta är en alldeles, alldeles underbar bok! Den hade inte blivit sämre av att stryka 200 sidor, men nu har den en mäktighet och en tyngd, både bokstavligt och bildlikt, som gör att den sticker ut och blir en modern klassiker. Men kanske inte för alla, för bästa behållning krävs att man är en van läsare, gillar relationsfrågor och har ett allmänt litterärt intresse. Och trots alla sidor lämnas läsaren med ett antal frågor. Inte bara "vad hände sen" något åtminstone jag gärna skulle vilja veta, utan även vad som egentligen hände efter att Cecilia försvann, varför sökte ingen efter henne då han var en känd person i kulturkretsar, varför gick det som det gick för Gustav?

En sista oneliner (när Martin just träffat Cecilia) "Det är klart, det finns tillfällen i livet när det är bättre att göra... andra saker än att läsa...

"

Skriv egen bokrecension till Samlade verk