Novellsamlingen Smoke and Mirrors ger en bra bild av Neil Gaiman som författare för vuxna, men man får inte glömma att han också skriver låttexter, barnböcker, seriemanus, manus till tv-serier och tv-spel. Mitt, och många andra svenskars första möte med Gaiman var serien Sandman som publicerades i serietidningen Inferno i början av nittiotalet.
Gaiman har alltid haft mycket intertextuella inslag i sina verk, gärna direkta citat från gothmusikens texter, skräckfilm, men också från äldre gotiskt influerad litteratur och konst. Så också i novellsamlingen Smoke and Mirrors, som tyvärr inte finns översatt till svenska. Gaiman använder välkända liksom obskyra mytologiska och sagofigurer, som är så vanligt inom fantasygenren till vilken det mesta av hans texter räknas. Men hela tiden försöker han ge det hela en ny tidsaktuell twist, gärna genom att spela på och sedan gäcka läsarens förväntningar. På så sätt undflyr han formens hot att ta död på spontaniteten i berättelserna. En underström av samhällskritik anas i det mesta av Gaimans produktion - hans käpphäst verkar vara en veklagan över alienationen i dagens samhälle. Alla hans karaktärer kännetecknas av ensamhet och huvudpersonerna lider oftast av ett utanförskap, de är outsiders. De är något av Frankensteins monster. Men liksom Mary Shelley i Frankensteins monster, har Gaiman sympati för sina monster.