1794

Författare: Niklas Natt och Dag
Ämnesord: mord, historia, spänning
Utgivningsår: 2019
ISBN: 9789137153704

Ett nytt år randas, och i staden mellan broarna har Reuterholms förmyndarregim bannlyst all färg. Var och en vars förmögenhet inte är stor nog att höja dem över lagen tvingas klä sig i grått. Folket ska komma att kalla året Järnåldern.
På Danvikens hospital, i utkanten av Stockholm, sitter en ung ädling och våndas över det vidriga brott han anklagas för. På en arrendegård inåt landet sörjer en mor sin dotter, dräpt på sin bröllopsnatt. När ingen annan vill utreda dödsfallet frågar hon den ende som återstår, en enarmad palt som inte längre har något att leva för.

"Är vi då ändå inte bättre än så, doktorn? Slavhandlare må vi vara, men inte kannibaler."
Han log ett sorgset leende och skakade på huvudet. "Du har inte besökt sockerfälten, Erik. Antillerna är ett enda stort slakthus, ett som inte vore möjligt oss förutan. Profiten är så stor och slavarna så billiga att många väljer att låta dem svälta. När de dukar under köper man nya, som hälsas välkomna med en spade att begrava dem de nyss ersatt, män, kvinnor och barn förenade till ett gungfly av ruttnande lekamen som gör en bädd åt dem själva nästa gång graven ska öppnas." Han vände sig bort och lade en hand för ansiktet, ansatt av rörelse och med grötig röst.
"Kanske var vilden aldrig ädel. Kanske var vår art ansatt av röta från första stund. Kanske blir världen bara äldre, men aldrig bättre. Kanske tillåter alla de framsteg vi kallar civilisation oss bara att praktisera vårt släktes ondska på en skala tillvaron aldrig tidigare skådat. Överallt här på öarna blommar sockret längs de dödas diken. Med sockret sötar vi vår föda. Gud hjälpe oss, Erik, hade vi inte visat mer misskund om vi bara farit till Afrika och ätit negrerna direkt?"

Bok recensioner av 1794 :
2020-06-21 16:18
1794 av Niklas Natt och Dag är inte en bok för de vämmelmagade. Precis som den första boken i Bellman Noir-serien, 1793, är boken fylld av noggrant beskrivna fruktansvärda grymheter och man tycker sig nästan känna lukten av svett, urin, avföring och blod.

Samtidigt kan jag känna att detta är en del av bokens kvaliteter. Det är ingen tillrättalagd berättelse, där tacksamt tjänstefolk passar upp på pimpinetta högreståndspersoner i peruker och krinoliner. Här är det den bistra verkligheten i Bellmans Stockholm som möter oss. Överallt finns krogar, fylleriet är utbrett, överallt finns prostituerade att tillgå och man får se upp när man går på en gata i staden mellan broarna, ifall någon ett par våningar upp bestämmer sig för att tömma nattkärlet genom fönstret.

Vi rör oss dock inte bara i Stockholm, utan den inledande delen handlar om Sankt Bartélemy, den svenska kolonin i Västindien. Där sker slavhandel med den svenska statsledningens goda minne. En del av vår historia, som inte är så rolig att tänka på.

Precis som i 1793 är det den enarmade palten Jean Michael Cardell som står i centrum för försöken att reda ut vem eller vilka som står bakom komplotten mot Erik Tre Rosor och hans hustru, den unga flicka som dödas på sin bröllopsnatt. Att komma fram till vem som är skyldig är en sak. En helt annan sak är vad man ska göra med kunskapen, när denne är beskyddad av högt uppsatta personer i huvudstaden.

Detta är en mycket välskriven bok. Niklas Natt och Dag har förmågan att skriva på ett sätt som känns autentiskt. Ibland kollar jag upp personer och faktauppgifter och finner att han i många fall byggt mycket av historierna kring verkliga människor och händelser. Den här författaren kommer vi att få höra mycket om i framtiden, det är jag övertygad om.

Det som kändes värst var slutet. Allt kopplas ihop på ett skickligt sätt, men det är ett så fruktansvärt slut att jag faktiskt har lite svårt att somna efteråt. Det var grymmare än jag hade kunnat ana.

"

Skriv egen bokrecension till 1794
Beskyddaren