Bokcafé & Bistro Hållplatsen

Författare: Monica Folkesson
Utgivningsår: 2018
ISBN: 9789188769213

Välkommen till det charmiga Bokcaféet!

Det är tidigt 1980-tal när systrarna Karin och Maria ger sig av på drömresan som de så länge fantiserat om, fyra månaders roadtrip i USA. Vägarna ligger öppna framför dem och nu väntar äventyr, frihet och kanske även ny, spännande kärlek.
I Minneapolis hamnar de av en lycklig slump på Books, Hope & Happiness, ett omtyckt bokcafé med välbesökta berättarkvällar. Att detta är något alldeles speciellt råder det ingen tvekan om; systrarna återvänder flera kvällar i rad och fascineras djupt av de storytellers som står på bokcaféets scen. Deras historier berör och handlar om det allra viktigaste i livet, berättat rakt ur hjärtat.
Väl hemkommen efter resan, har Karin svårt att släppa tanken på det underbart välkomnande Books, Hope & Happiness. Skulle det vara möjligt att skapa något liknande hemma i Göteborg? Systrarna tar chansen och efter en tids hårt arbete slår Bokcafé & Bistro Hållplatsen upp portarna. Det är en plats där alla som vill kan stanna till och pausa, varva ner, ge kroppen och själen näring, umgås, trivas och må bra.
Bokcaféet blir snabbt populärt, och livet rullar på med jobb, familjer och barn. Men en dag slår katastrofen helt oväntat till och hela tillvaron sätts i gungning. Sorgen är nattsvart och förtvivlan total. Kan det finnas någon väg vidare när man har förlorat allt?

Bokcafé & Bistro Hållplatsen är en inspirerande och klok roman om hur vissa händelser kan påverka resten av livet. Det är en gripande berättelse om glädje och sorg, vänskap och kärlek men framför allt om hopp.
Medelbetyg: 2 (1 röster)
Bok recensioner av Bokcafé & Bistro Hållplatsen :
2020-05-09 15:20
Anna Godenius läser och gör det som vanligt med bravur, men det här är inte någon bok som hon kan rädda. Boken är välskriven och den börjar ganska lovande. Jag tror till och med att den hade kunnat bli riktigt bra. Jag vet inte riktigt vart den går fel. Jag tycker om vardagliga romaner med verklighetstrogna karaktärer, men det måste ju finnas någon form av intrig oavsett genre. Något måste hända. Och i den här boken händer det verkligen ingenting! Det är ju mer handling i en Harlekin-roman än vad det är i den här boken. Dessutom är det en överdos av "gulligull" i boken som nästan har motsatt verkan på mig. Alla är vänliga, gulliga, ingen höjer rösten, ingen har något meningsutbyte. Det är bara gulligull hela tiden. Till och med när något sorgligt inträffar så avvecklas det nästan direkt och så är det åter gulligull. Budskapet däremot är riktigt fint. I tider med Corona och dess oro applåderar jag tanken på en gullig och charmig roman, men när det enbart är gulligt hela tiden så blir jag ganska så frustrerad. Det här är inte en roman jag personligen kan rekommendera.
Slutbetyg, en svag 2:a!

"

Skriv egen bokrecension till Bokcafé & Bistro Hållplatsen