Sten för sten

Författare: Liselott Willén
Utgivningsår: 2001
ISBN: 9789100153755

Sedan några år bor Kjerstin och Jörgen på Åland, Jörgens barndomsö. Det har åter blivit höst och Kjerstin gör sig redo för en ny termin som svensklärarinna på en skola där hon har svårt att trivas, obekväm med både lärarkollegor och elever. Kjerstin brottas med sin självkänsla. Då kommer det hårdaste slaget. Det hon en tid har anat men inte orkat se får hon slutligen bekräftat: hennes man är otrogen. Men istället för att knäckas förmår Kjerstin uppamma en vilja att kämpa, förändra. Samtidigt kommer nya människor in i hennes liv, relationer som ger perspektiv och kraft. Kjerstin förblir inte den hunsade och tysta. När hon anmäler sig till en kurs i självkännedom ändras också plötsligt spelreglerna. Och en plan tar alltmera form i henne. Den är drastisk, raffinerad och obarmhärtig... Liselott Willén, född 1972, sällar sig med sin debut Sten för sten till raden av imponerande romanförfattare som kommit på senare år, såsom Anna-Karin Palm, Marie Hermanson och Cilla Nauman. Sten för sten är en djupt engagerande och medryckande roman med starka personporträtt som skildrar en kvinnas vilja att resa sig, hur hon upptäcker vänskapens betydelse och hur man kan erhålla styrka ur de mest oväntade sammanhang. Samtidigt är det en nervpirrande spänningshistoria om kärlekens uppoffringar och den intagande hämnden med dess oförutsedda konsekvenser.
Medelbetyg: 2 (1 röster)
Bok recensioner av Sten för sten :
2020-05-07 18:08
Den är absolut välskriven och den skulle ju faktiskt kunna bli riktigt bra, men den lyfter aldrig så som jag skulle vilja att den gjorde. Istället förblir den bara tråkig och dyster och jag känner ingen direkt sympati för Kerstin heller som är så vansinnigt mesig att jag enbart blir irriterad. Jag fick för mig att det här skulle vara en psykologisk thriller men det är nog mer än roman även om döden spelar en roll här också. Jag läste någon recension som jämförde Liselott Willén med Inger Frimansson och Håkan Nesser, men jag tycker personligen inte att hon med den här boken når upp till deras klass.
Bra uppläsare däremot.
Slutbetyg, en stark 2:a!

"