Tristan och Isolde

Originaltitel: Le roman de Tristan et Iseut
Författare: Joseph Bédier
Ämnesord: kärlek, mord, äventyr
Utgivningsår: 1900
ISBN: 0679750169

"Ädle herrar, behagar det er att lyssna till en vacker saga om kärlek och död?" Så inleddes den medeltida berättelsen om Tristan och Isolde, som tömmer kärleksdrycken och drabbas av en ödesdiger lidelse för varandra. De är bundna av magi och förenade av passion i ordets ursprungliga betydelse av lidande och sjukdom. Endast döden kan stilla och mätta deras lidelse. Den franske språkforskaren Joseph Bédier utgav år 1990 sin beundransvärda prosabearbetning av versberättelsen från 1100-talet.

Barnet gick att hämta dem en dryck, och medan hon letade fann hon lägeln som Isoldes moder hade anförtrott år Brangien.
– Jag har funnit vin! ropade flickan. Nej, vin var det icke; det var lidelse, bitter lycka, ängslan utan ände och döden. Barnet fyllde en bägare och räckte den till sin härskarinna. Hon drack i djupa klunkar och därpå gav hon bägaren till Tristan som tömde den.

Nedskrivet av Salamis

Medelbetyg: 2,86 (14 röster)
Bok recensioner av Tristan och Isolde :
2004-11-14 18:59
Det tog ett tag att vänja sig vid språket som var väldigt gammaldags, men det var värt det. Den här boken påminner mig mycket om olika mytologier och det är flera vackra monologer.
2005-12-23 21:17
Vi skulle läsa den här i skolan och även om jag pressade mig igenom den så kom jag aldrig in i den.
Jag fick inte ut något av det, kanske är det språket eller så var jag bara oengagerad
2006-06-14 17:00
klassiker som måste läsas! Alla romantiska böcker i modern tid är efterapningar från denna bok. Historien är så aktuell, och kommer alltid vara det. men att en var först betyder inta att den är bäst, tyvärr tycker jag att de moderna efterapningarna är hästlängder bättre är tristan och islode, men det är roligt att de grunden till tidens mest berättade tema - förbjuden kärlek!
2007-02-26 10:12
En bok som jag skulle läsa i skolan. Den var inte dålig men inte direkt bra heller. Det som drar ner betyget är att det är ett sådant gammalt språk. Man förstår inte ibland.
2007-03-01 16:08
Långt bak i tiden styrde konungen Marc i Cornwall. När han hade problem med sina fiender kom Lyonessens kung, Rivalen, till räddning. Som tack för alla hans räddningar erbjöd Marc sin syster Blanchefleur till Rivalen. dessa två gifte sig och väldigt snart blev Blanchefleur havande. Paret hade knappt inlett äktenskapet när Rivalen var tvungen att strida mot baron Morgan som ville ta över styret i landet. Rivalen dräptes och ensam blev Blanchefleur med sonen Tristan. Strax efter födseln tog Blanchefleur sitt sista andetag.

Tristan blev uppfostrad av marsallen Rohalt som behandlade honom som en av de sina. Även väpnaren Governal lärde honom att strida. När baronen Morgan kom tillbaka en dag, uppgav Rohalt Tristan som en av de sina för att skydda honom. Några dagar senare blir Tristan bortrövad av norska vikingar. Väl i land träffar han jägarna som för honom till Tintagel, konung Marcs slott. Tristan stanna där och blir hans medhjälpare och vasall. Marc är orolig över kungen som styr i Irland. Han har skickat riddaren Morhalt för att återfå en skuldbetalning, men alla vet hur mäktig han är. Tristan utmanar honom och dräper honom med sin lans, vars topp fastnar i Morhalts huvud. Även Tristad blir sårad med en förgiftad pil. Han ber Marc och Dinas av Lidan att låta honom dö till havs.

Väl i land stöter han på Isolde den Blonda, drottningens dotter och släkting till dräpta Morhalt. Isolde botar Tristan, men när hon ser Tristans avhuggna lans förstår hon att han är mördaren. Hon höjer sitt svärd, men stoppas. Tristan återvänder till Cornwall, där de fyra förrädarna Andret,Denoalen,Guenelon och Gondoïne försöker övertyga Marc att gifta sig. När Marc ska berätta vem han vill gifta sig med dyker två flygande duvor upp med ett gyllene hårstrå. Marc lovar att gifta sig med den kvinna vars hårstrå tillhör. Tristan vet vem det är och åker för att hämta henne. drottningen ger bort henne till den man som kan dräpa stadsportens drake. Det blir till slut Tristan.

När paret är på väg att åka, ger drottningen en dryck till Isoldes tärna Brangien. den som dricker från drycken blir förälskad. Av misstag dricker Tristan av det och ger lite till Isolde. Då börjar kärleken och vägen till bådas död.

Tristan och Isolde träffar varadra i smyg, utan Marcs tillåtelse. de fyra förrädarna får veta hemligheten och gör allt för at Tristans och Isoldes kärlek för varandra ska avslöjas. Kung Marc går med på att bli spådd av dvärgen Frocin. Marc som har blivit tillsagd att Tristan och isolde ska träffas just denna kväll, undersöker saken, men får ingen avslöjad. Andra gången får Marc veta om deras hemlighet och dömer dem till döden. Tristan som inte vill bli bränd på bål av sin morbroder gör ett språng från en klippa. Han överlever och det gör Isolde med. De två, tillsammans med Governal får leva i Moronois skuog under två år.

Tristan lovar att lämna tillbaka Isolde till Marc, men han utvisas ur landet. Han far till Gilains land, där han möter Kaherdin och tar dennes syster, Isolde med de vita händerna, till sin maka. Isolde får reda på det och vill aldrig mer veta av Tristan. Snart blir Tristan sårad i en strid och ligger för döden. han skickar Kaherdin för att hämta Isolde den Blonda. hon kommer men hinner inte i tid. Isolde med de vita händerna tar död på honom genom att säga att Isolde inte kommit. Tristan dör och Isolde den Blonda dör av saknad för Tristan.
2007-11-25 11:13
Har bara sett filmen, men jag tycker att den är bra. Ganska sorlig, men bra.
2009-10-11 20:00
Tyckte faktiskt att den här var mycket bättre än jag trodde att den skulle vara. Trots att det är ett ganska gammaldags språk tycker jag att den är väldigt lättläst.
Blir lite irriterad på att de skriver överallt att Gud står på de älskandes sida, för de gör ju trots allt fel som sårar sina nära och kära genom deras kärlek. Lögner blir ju svek.
Men en vacker saga trots det, lite annorlunda mot de böcker jga normalt läser!
2010-02-27 13:26
Alldeles för avskalad och hastig version av klassikern, som jag egentligen inte alls tyckte särskilt mycket om. Tristan var en superhjälte som jag inte hade mycket medlidande med och på grund av de fattiga beskrivningarna kunde jag inte sätta mig in i de "älskandes" situationer och därmed blev berättelsen inte särskilt berörande.
Bédier ska däremot ha plus för sitt gammelmodiga språk som ändå inger lite stämning om medeltiden.
2010-09-05 17:24
En bok som tog hjärtat med storm, inte på grund av det lätt svårförstådda orden på gammelsvenska, utan mer av den kärlek som löper som en röd tråd genom hela boken, faktiskt en av de mest starkaste och kärleksfulla band som jag har kunnat urskilja och känna smaken av, speciellt eftersom boken inte är i skriven i en ny fräsh modern upplaga. Aldrig har en bok kunnat fånga mig lika snabbt som denne, inte ens inledningen av Brott & Straff - trots dess intrig & mycket intressanta unge studerande huvudkaraktär fick mig att vilja fortsätta läsa lika mycket som Tristan & Isolde. En otrolig kärlekshistoria som man nu för tiden bara för höra om i sagornas värld, en kärlek som man knappt tror är sann eller kommer någonsin existera.
2010-09-18 01:12
Den här boken berörde inte mig, den var lite rörig och jag tyckte att kärlekshistorien inte berörde mig så mycket som andra stora kärlekshistorier har gjort. När jag läste boken satte jag mig in i den ganska mycket men för mig gjorde den aldrig något stort intryck och jag kommer inte komma ihåg boken som något sprciellt annat än att den hade bra beskrivning och var välskriven.
2010-12-18 15:39
Boken är är gammeldags och har ett väldigt speciellt språk. Helt okej. Inte riktigt min smak gällande bokval, men när man väl läste och vande sig vid språket så var den rätt okej.
2016-11-08 12:27