Thelma och Victor träffas och inleder en relation. Bägge är i 50-årsåldern och tillhör kultureliten, Victor är dock något mer välbärgad. De är själsfränder och klickar perfekt både i sängen och utanför. Det finns dock en hake, bägge är gifta på annat håll. De kommer överens om att skiljas från sina respektive och Thelma skrider raskt till verket. Hon lämnar sin man utan minsta saknad eller samvetskval, precis som Ester i Egenmäktigt förfarande. Hon är ju Kär gudbevars... Men Victor slirar på kopplingen, vill inte gå för fort fram utan väntar in rätt tillfälle och vill låta hustrun vänja sig vid tanken. Dock hindrar det inte honom från att fortsätta träffa Thelma när tillfälle ges, och det gör det ofta. Åtminstone till en början, sen ökar hans tvehågsenhet och han trappar ner samvaron med Thelma. Hon börjar inse vartåt det lutar, hon är inte längre den älskade utan Älskarinnan. Hon går i taket och förvandlas till Haggan, kvinnomonstret som inte tar skit av någon och säger som det är, hur opassande det än låter. Sida upp och sida ner vräker hon ur sig sitt hat och förakt för fegisen Victor och hans fru som hon kallar Madonnan. Men innerst inne hoppas hon ändå på att Victor ska våga ta steget...
Jag har utvecklat en lätt allergi mot kändisar som skriver tyck-synd-om-mig-böcker. Martina Haag är ett annat exempel, det finns fler. Aase Berg är en av landets mest prisade kritiker, tillika poet, dramatiker och författare. Det är fan inte synd om henne! Och att boken är självbiografisk hymlar hon inte med, fast Victor är ett hopkok av flera olika män. Här tar hon tillfället i akt att göra upp både med de svekfulla männen och deras hustrur, tvåsamheten har hon inte mycket till övers för. (Fast det är precis vad hon vill ha och har gått miste om) Språket är hetsigt med en rad egenkonstruerade ordbyggen och vassa formuleringar. Men tyvärr blir det tjatigt i längden, samma tema som varieras i oändlighet. Om man är otrogen med en man som också är otrogen måste man ta med i beräkningen att det kan sluta illa. Hon kallar sig Haggan med illa dold stolthet, jag ser det mest som ett finare ord för gnällkärring. Eller bitterfitta, men det epitetet har hennes kollega Maria Sveland redan lagt beslag på. Det är lätt att kalla Victor feg och styrd av Madonnan, fast jag tror att han kommit till insikt om att den där Thelma är kul att umgås med då och då, men ett vardagsliv med henne känns mindre lockande. Han anade Haggan innan hon trädde fram...
Men allt är inte dåligt, förutom språket finns här en rad populärkulturella referenser, halsbrytande associationer och träffsäkra citat från ett antal kända litterära verk. Jag tycker mig också se en viss självironi, annars vore det outhärdligt med ett sådan självupptagenhet från en mogen kvinna. Men där är hon inte alls i klass med Lena Anderssons Ester, trots kvinnornas likartade situation. Och en person som citerar Gun-Britt Sundströms "Maken" på var och varannan sida kan inte vara helt fel. Så puss på dig Aase, trots allt!