Liv till salu

Originaltitel: Vital signs
Författare: Robin Cook
Ämnesord: hälsa, mord, kärlek, kultur, spänning, sjukdom, barnlöshet, knark, australien, hongkong
Utgivningsår: 1992
ISBN: 9780425131763

Marissa Blumenthal har allt - ett lyckligt äktenskap, ett arbete hon älskar, en blomstrande barnläkarpraktik. Allt utom det hon längtar efter mest ? ett eget barn. Hon blir mer och mer fixerad vid tanken på att bli gravid. De undersökningar hon genomgår ger beskedet hon fruktat: hennes enda möjlighet att få barn är genom provrörsbefruktning. Wendy Wilson, en annan kvinnlig läkare med samma problem, blir liksom Marissa misstänksam mot den förklaring till barnlösheten som hon har fått. De bestämmer sig för att undersöka vad som pågår bakom den välrenommerade kvinnoklinikens fasad. Det för dem ut på en resa runt halva jorden. Och när plötsligt händelseutvecklingen tar en chockartad vändning börjar Marissa förstå att den hemlighet de har kommit på spåren leder till en värld där ingen är intresserad av att skapa liv. Tvärtom.

Bok recensioner av Liv till salu :
2019-12-10 21:04
Jag tycker att det här är en svår bok att bedöma, mycket på grund av att det för mig känns som om det är två olika böcker i en, skrivna av två olika författare vilket gör att betyget pendlar mellan en svag 2:a och en stark 4:a för mig. Jag tycker 3/4 av boken är väldigt bra, spännande, mystisk, engagerande och väldigt oförutsägbar. Delarna om de mystiska åkommor som drabbat ett flertal kvinnor som behandlats för sin barnlöshet med fertilitetsprover på kvinnokliniker i USA, Australien och Europa. Men så händer någonting när det är omkring 150 sidor kvar, den tar ett språng som för bokens huvudperson, Marissa till Hongkong och med ens känns det som om det är en helt annan bok jag lyssnar på. Med ens handlar det om torpeder, knark och maffian i Hongkong. Mitt intresse svalnar med ens ganska rejält och jag uppfattar den som rörig. Jag stör mig också på att den är alldeles för lång, som om författaren nästan fått betalt för varje sida han lyckats fylla.
Bra början men knarkspåren, maffian och torpederna drar ner vad som hade kunnat bli en briljant medicinsk thriller i samma stil som Coma.
Uppläsaren var däremot helt okej.
Slutbetyg, en svag 3:a!