Utgivningsår: 2019
ISBN: 9789100180560

De vanligaste oönskade biverkningarna som observerades vid användandet av Captorix var illamående, förlorad libido och impotens
Jag har aldrig lidit av illamående.

Bok recensioner av Serotonin :
2019-12-03 20:36
Den 46-årige Florent-Claude Labrouste är missnöjd med allt, sitt namn, sin flickvän, sitt sexliv, sitt jobb, sitt liv och hela det europeiska samhället. Eller missnöjd är kanske inte rätt ord, missnöje brukar leda mot en vilja till förbättring. Men Florent-Claude är less, trött på allt och ser ingen mening ens med sex även om han tänker mycket på det. För att överhuvudtaget orka stiga upp på morgonen skriver en läkare ut lyckopiller, serotonin, åt honom. Han piggnar till lite, såpass att han säger upp sig, lämnar liv, flickvän och lägenhet bakom sig och flyttar ut på den franska landsbygden. Nackdelen är att sexintresset dör helt, medicinens biverkning är impotens. På landet träffar han en gammal vän men möter också en värld som ödelagts av globaliseringen och den moderna jordbrukspolitiken. Missnöjet gror och här får vi vara med om upphovet till de stämningar som ledde fram till "de gula västarna", det senaste årets demonstrationer och gatukravaller i större franska städer.

Det här är en bok som är jobbig att läsa. Inte för att den är otäck, även om det finns en och annan scen jag gärna avstått, utan för den hopplöshet som genomsyrar hela berättelsen. Och för att det inte är så hopplöst som författaren vill ha fram, det finns lösningar och hopp även för Florent-Claude men han avstår varje chans som kunde fått honom att må bättre. Houellebecqs världssyn är konsekvent och cementerad, allt är skit och snart går det åt h-e om det inte redan gjort det. I hans fall en bra grogrund för god och annorlunda litteratur...
Man kan läsa Serotonin som en berättelse om vad som händer i ett samhälle där depression är en allt vanligare diagnos, där solidaritet är ett bortglömt ord, där lönsamhet är allt och värde intet. Det är förresten inte bara en berättelse om depression, utan en roman som gestaltar depression, som utan förbarmande drar in läsaren i en tunnel utan ljus. Houellebecq har återigen lyckats sätta fingret på samtidens ömma punkter – och det gör ont.

Det som lyser upp och går som en röd tråd genom Houellebecqs böcker är kärleken, behovet och nödvändigheten av en kvinna och hennes kärlek. Florent-Claude såg helt enkelt inte värdet i kärleken när den passerade honom. Nu vet han, han sörjer och bestämmer sig för att bli en av många anonyma som bara lämnar in och checkar ut från livet. Hans senaste flickvän, en ung men bordtskämd japanska, var inget att ha men han tänker varmt på sina gamla bekantskaper och tar på sig skulden. Tåget lämnade perrongen med en gråtande Kate kvar på stationen, men de var ju så unga? Claire är alkoholist, är det hans fel? Han svek Camille men hon är fortfarande ensam, ska han ta kontakt?
Men i Houellebecqland får man inte en andra chans...

"

Skriv egen bokrecension till Serotonin