Den snillrike riddaren Don Quijote

Författare: Miguel Cervantes
Ämnesord: filosofi, humor, kärlek, äventyr
Utgivningsår: 2001
ISBN: 9789188155160

Nyöversättning av Jens Nordenhök. Illustrationer av Gustave Doré.
Den har kallats för den första moderna romanen, för att den med sådan skärpa, konsekvens och djup för första gången belyser människans villkor inifrån. Den snillrike riddaren Don Quijote av La Mancha var en sensation när den kom för fyrahundra år sen. Handlingen utspelar sig i ett Spanien som den gången var ett världsimperium och Europas ledande land.

Den fattige adelsmannen Don Quijote inbillar sig att han är en tapper riddare ur en medeltida kioskroman (förlåt, riddarroman), som rider ut på sin hästkrake Rosinante från hembyn i La Mancha för att söka äventyr och ädel kämpalek. Som sig bör har han valt sitt hjärtas dam, DULCINEA (alias den alldeles ovetande bondflickan Aldonza från grannbyn) att tillbe och skänka sina segrar. Som väpnare och färdkamrat väljer han en granne, den enfaldige småbonden SANCHO PANZA, som lämnar hus och hem för att följa honom, lockad av ära och guld. Det omaka paret med sin rörande vänskap har sen dess återkommit världen över i tusen böcker, teaterpjäser, operor, musikaler, målningar, filmer, TV-såpor och imitationer. Otaliga författare har beundrat och lärt av Cervantes, från Mark Twain, Dickens och Dostojevskij till Bulgakov och Paul Auster.
Medelbetyg: 3,25 (16 röster)
Bok recensioner av Den snillrike riddaren Don Quijote :
2004-11-09 09:55
Berättelsen om den sorglige riddaren Don Quijote, hans trogne väpnare Sancho Panza och hans älskade Dulcinea är världslitteraturens första och kanske mest kända roman. De riddarideal D.Q. företräder är redan förlegade, han är dömd att misslyckas, men han gör det på ett magnifikt sätt. Jens Nordenhöks nyöversättning har ett levande språk som ändå fått behålla något av ålderns patina.
2005-05-05 21:41
Ghaa, den här var grymt tråkig. Det enda roliga är historien - i teorin - och att den skrevs för så långe sen. Ovanligt vitalt språk med tanke på det faktiskt. Men näe, vilken överskattad bok!
2005-06-03 15:26
Otroligt långtråkig
2005-08-14 22:31
Det är roligt att ha läst den, men jag håller med; den är allt lite tråkig. Men ibland glimmar den till och är riktigt bra.
2005-12-13 11:25
Har bara läst första delen, och det var så klart för kursen Europas litteratur som jag läste den. Annars sku jag väl inte ha fått för mej att läsa den. Men Don Quijote var faktikst helt rolig. Jag tycket faktikst om den. Både Don Quijote och Sancho Panza är underbara personer. Jag tror faktikst att jag kommer att läsa andra delen också när jag får tid. Vill nog veta hur de går. Fast det har jag ju hört ren, men jag vill läsa om det. För det handlar ju egentligen inte om en man som är galen...
2006-08-02 16:18
Jag gillade den här boken, båda delarna, även om den kunde bli lite tråkig på vissa ställen var den överlag riktigt bra och roande.
2006-11-09 23:20
Med tanke på att den är så extremt gammal är det häftigt att man då och då rycks med i historien och ibland till och med skrattar, detta händer dock alldeles för sällan för att jag ska kunna uppskatta den särskilt mycket.
2007-07-30 20:10
Första delen var utmärkt, men den andra delen var överflödig. Ofta blev Quixotes tirader alldeles för långa och inte särskilt intressanta. Författaren gick för långt med sina försök att illustrera hans schizofreni, men de första 200 sidorna vittnar om Cervantes skicklighet som humorist.
2008-07-03 10:53
Jag läste boken för mer än tjugo år sedan i gymnasiet och hade misstänkt innan att den skulle vara tråkig och trist. Men icke! Jag gillade den skarpt och tyckte att den var rolig och bra. Detta är egentligen ingen recension, men jag vill ge min röst till den gamle riddaren och hans kamrat! De förtjänar att få en chans av alla som älskar att läsa!
2009-01-21 13:08
Denna bok är skriven för 500 år sedan med håller världsklass fortfarande, mycket tack vare översättningen. Man blir genast på bättre humör av att läsa om sanchos o don quiote äventyr, klockren ocn klart läsvärd bok, dock lite långa kapitel och utläggninhgar ibland.
En 4 a får den !av mig
2011-12-14 20:15
Bok som jag läste i min ungdom. Den var lite svårsmält då men nu förstår jag den mycket bättre. En klassiker som varje bildad människa bör ha läst. Boken har det mesta, den är spännande och karaktärerna är tragikomiska. Boken beskriver på ett bra sätt det spanska samhället på Cervantes tid.
2012-01-09 21:24
Lite vrickad bok som vi läste på spanskan i gymnasiet. Jag vet inte hur mycket jag gick miste om i och med min något bristfälliga spanska, men då tyckte jag i alla fall att den var underhållande! Dock väldigt konstig ibland...
2018-03-19 18:53
Don Quijote är en av böckerna som verkar ha överlevt tidens gång, och är fortfarande obligatorisk läsning vid många skolor och universitet. Det är svårt att sätta fingret på om det är innehållet, språket eller bara tradition som gör att man fortfarande läser Don Quijote med vördnad och med uppfattningen att man ska tycka om boken. Miguel de Cervantes räknas i många fall ännu som den främsta författaren på spanska och Don Quijote betraktas generellt som en av de bästa böckerna som skrivits. Cervantes själv var mycket medveten om sitt geni, och skriver till och med i inledningen till sin novellsamling Novelas Ejemplares att han var den förste i historien att skriva egna romaner på spanska, istället för att bara översätta andras verk. Denna samling av berättelser innehåller bland andra novellen Rinconte & Cortadillo där Cervantes går igenom reglerna till en tidig form av spelet Blackjack, den första nedskrivna källan någonsin som förklarar spelets kärna. Kanske var det geniet självt som uppfann det populära kortspelet? Oavsett om informationen ovan är korrekt eller ej, ska vi här försöka nå fram till kärnan i Don Quijote, och tyvärr måste ta en omväg genom en översättning. Det är mycket möjligt att boken når sin fulla potential på originalspråket, och  översättningar i olika tidseror har definitivt haft sin tolkning av boken. Det faktum att spanskan består av en mycket bredare vokabulär än svenskan är beklagligt då en del av bokens ton och tempo därmed kan försvinna på vägen. Bortsett från dessa brasklappar kan man öppna Don Quijote och läsa de 900 sidorna med höga förväntningar, då boken i all sin komplexitet fortfarande håller yppersta klass vad gäller humor, värme och träffsäkerhet. Även om man inte förstår eller läst på om samhället Cervantes levde i, förstår man vilka kängor han delar ut till auktoriteter, katoliker, materialister, idealister, ja, nästan alla samhällsgrupper får sitt mellan raderna i Don Quijote. Hjälten själv är en karikatyr av dåtidens blåögda antikvurmare, och i kontrast till hans medresenär, Sancho Pancha, uppstår dynamiken som gör boken läsvärd. Den omständliga och högt flygande metaberättelsen får rötter i dialogen mellan de två huvudkaraktärerna, vilket ger boken sitt faktiska innehåll. Den stora behållningen är att Cervantes kan beskriva världen ur två olika synsätt på en och samma gång, där den idealiska, självupptagna Don Quijote i jakt på ära och hjältedåd gång på gång tvingas ned på marken av den pragmatiska, jordade hopplösheten i Sancho Panchas livssyn. De två symboliserar inte bara två olika syner på omvärlden, men även dualismen som finns i oss alla samt i samhället omkring oss. ? Det sägs att man ska läsa Don Quijote tre gånger i sitt liv: när man är ung, i medelåldern och en gång när man närmar sig ålderns höst. Då man själv drivs framåt av liknande konflikter som symboliseras av huvudkaraktärerna, kan man relatera till och uppskatta boken på olika sätt vid olika åldrar. Med 400 år på nacken är Don Quijote ständigt aktuell och utforskar delar av människans psyke som fortfarande förvånar och förför oss.
2021-11-14 19:02
Jag gillar att läsa gamla klassiker. Inte för att dom är bra, för det är dom nästan aldrig, men för att dom har varit betydelsefulla. "Den snillrike riddaren Don Quijote av La Mancha" räknas ibland som den första romanen och har i en omröstning blivit utsedd till världens bästa bok.

Med dagens mått mätt är det inte i närheten av världens bästa böcker men att den skrevs under tidigt 1600-tal förlåter det mesta. Det är en dråplig berättelse om en harmlös man som efter att ha läst riddarromaner tappar verklighetsuppfattningen. Det blir ett spretigt äventyr där språket underhåller mest.

"

Skriv egen bokrecension till Den snillrike riddaren Don Quijote