Som enda efterlevande släkting blir Per Boman tvungen att städa ur sin avlidne halvbror Ronnys lägenhet innan den ska säljas. en bror som han bara haft sporadisk kontakt med. Men Per tycks lida av sysslolöshet och istället för att få jobbet gjort så fort som möjligt börjar han forska i broderns liv och den ena hemligheten efter den andra dyker upp. Alla i broderns närhet tycks inblandade i dunkla affärer som förgrenar sig ut över världen, och Ronny visar sig vara en helt annan person än vad Per uppfattat honom som. Men vad är sanning och vad är lögn, finns det egentligen någon som är den person han utger sig för?
Ännu ett exempel på den nu så populära genren psykologisk thriller - och ännu ett exempel på hur svårt det är att skriva en bra sådan bok! Även om läsaren inte förstår varför Per, som inte träffat brodern på tio år, får för sig att börja snoka i hans kvarlämnade saker så är inledningen lovande. Men sen spårar det ur, författaren lägger ut en rad ledtrådar som på slutet visar sig leda - ingenstans! Läsaren lämnas fullständigt i sticket och författaren virrar in sig i en lek med parallella verkligheter á la Murakami, med följden att ingen vet vad som egentligen hänt och vem som gjort vad, eller om någon gjort något överhuvudtaget. Den luttrade läsaren drar genast slutsatsen att författaren har en uppföljare på gång för att räta ut frågetecknen, men slutet är sådant att jag har svårt att se hur och var tråden ska tas upp igen.
En sak som är bra och räddar boken från totalt bottenbetyg är författarens passning till Thomas Manns klassiker Döden i Venedig när Per besöker staden. Mer sånt och mindre ond bråd död tack!