Ämnesord: historia, rommarriket, kristendom, äventyr, kärlek
Utgivningsår: 1911
ISBN: 9780895263452

Medelbetyg: 4,43 (7 röster)
Bok recensioner av Quo Vadis? :
2003-12-01 20:50
Jag får väl börja med att säga att jag är förvånad övar att boken inte var inlagd. Det är både en känd och bra bok. Författaren Henryk Sienkiewicz ifrån Polen fick till och med nobelpris för den 1905. Jag kan väl också lite lagom stolt tilläga att jag fick mitt namn efter huvudpersonen i boken.

Boken utspelar sig cirka år 50 e. Kr. i det antika Rom. Rommarriket är som störst men styrs av den elake kejsaren Nero. Den ädle krigaren Marcus Vincius (det är jag) förälskar sig i Lygia, en krigsfånge ifrån barbarerna. Deras kärlek kompliceras av att hon tillhör de kristna, en ny grupp som sägs förgifta brunnar, döda små oskyldiga barn med mera. Att de kristna dessutom förföljs av Kejsare Nero gör inte saken bättre.

Det här är nog den bästa bok jag någonsin läst. Henryk beskriver på ett otroligt bra sätt, som slår de flesta. Man kan verkligen känna att man är i miljöerna. Hela boken är egentligen en kärlekssaga (vilket kan ge många en förutfattad mening om boken), som kantas av både action, politik, intriger mm. Och även om den stora branden i Rom och förföljelsen på "de misstänkta", som dödas på ett hemskt sätt. De flesta händelserna och flera av personenerna har funnits på riktigt.

Det här är en mycket bra bok, och bör läsas av alla! Speciellt de som är intresserad av rommarrikets och/eller kristendomens historia. Bara för att den delvis handlar om de första kristna så betyder det inte att bara religösa människor kan läsa den här. Den är lika varmt rekommenderad till andra!
2004-03-31 17:47
Boken är mycket spännande som skildring av en brytningstid i historien, men med några brister. Möjligen beroende på att jag läst en äldre upplaga tycker jag att språket och upplägget påminner om en lång äventyrsnovell ur Allers. Dessutom blir skildringen av de kristna respektive Nero en smula endimensionell. De kristna är MYCKET goda och MYCKET toleranta och Nero är MYCKET otäck. Den fanatism som då och då skymtar igenom hos inte minst Petrus lämnar i dessa Al-Qaida-tider en något fadd eftersmak. Det underlättar nog om man är kristen.

Men slutet är spännande och går inte att läsa utan att bli förbannad. Och Sienkiewicz fick inte nobelpriset för ingenting.
2004-08-18 21:25
Min favoritbok (har läst ett antal!)!! Denna bok har allt - en spännande intrig, historia, religion, mystik, mord och allehanda otäckheter samt naturligtvis en smäktande kärlekssaga mitt upp i alltihop, en kärlek som från början verkar dömd eftersom den är så omöjlig. Ramen till historien är ju sann - om kejsar Neros fanatism, förföljelserna av den kristna församlingen i Rom, om Petrus och Paulus medan själva berättelsen om Marcus och Lygia är påhittad. Tycker författaren är väl värd sitt nobelpris för detta är en storslagen roman som aldrig känns förlegad trots att den har några år på nacken!
2008-03-18 22:50
Ett verk av en polsk nobelpristagare i litteratur från 1800-talet kan få de flesta att rygga tillbaka. Har han dessutom ett namn som år svårt att uttala är han nog körd som storsäljare. Är dessutom titeln på latin låter det som något som möjligtvis kan ingå på doktorandkurser i litteratur. Hur fel man kan ha. Quo Vadis är en lättillgänglig roman, jämfört med de flesta nutida nobelpristagare rent av lättviktig. Den utspelar sig under Kejsar Neros (37-68) förföljelse av kristna. Förmodligen år 64 då den stora branden ägde rum. I centrum står den lygiska (nuvarande södra Polen) och kristna flickan ”Lygia” och hennes älskade, militärtribunen Marcus Vinicius. Vicinius morbror Petrinius är honom behjälplig och första halva boken försöker Vicinius erövra Lygias hjärta och under andra halvan av boken försöker han rädda undan Lygia från de av kejsar Nero beordrade avrättningarna av kristna. Boken visar framväxten av kristna kyrkan och i en förvisso prokristen framställning men den visar på kristendomens kraft och lockelse på den romerska befolkningen. Utan att vara någon större kännare av Romarriket ter sig berättelsen ge en realistisk skildring av Kejsar Neros tid.
2011-12-19 07:59
Ett mästerverk som har allt, utspelar sig under den grymme kejsar Neros tid. Imponerande karaktärer i boken och mycket bra berättelse. Stark bok som är en riktig klassiker.
2023-12-10 22:17
En trevlig klassiker. Jag kan inte bedöma sanningshalten i historien om kejsar Nero vs kristendomen men det är läsvärt.

Numera finns en uppsjö av litteratur om romarriket och en oändlig rad kärleksromaner men den här utgiven 1911 måste betraktas som stilbildande. Språket höjer underhållningsvärdet och spänningsnivån ligger kvar hela vägen.

"

Skriv egen bokrecension till Quo Vadis?
Beskyddaren