Mexiko City begrundar en ung tvåbarnsmor sin tid i New York då hon jobbade på ett litet bokförlag för att upptäcka latinamerikanska författare och rörde sig i kretsar av konstnärer, bohemer, udda karaktärer och främmande män som blev hennes älskare. En tid om vilken hon börjar skriva en roman.
I New York var det särskilt en poet som fångade hennes uppmärksamhet och som hon börjar översätta till förlaget. Den nästintill bortglömde mexikanske poeten Gilberto Owen, som på 20-talet bodde i samma kvarter som hon själv i Harlem. Efterhand blir intresset till en besatthet och hon börjar se Owen skymta förbi på tunnelbanan och med honom snart också andra spöken, som Ezra Pound. Eller är det bara levande personer som liknar dem.
Hennes liv flyter alltmer samman med Owens och då maken i hemmet i Mexiko City börjar läsa hennes roman om deras liv löses fiktion och verklighet upp i ett vackert, melankoliskt sönderfall av vardagens konkreta gränser.
De tyngdlösa rör sig från New Yorks vindlande tunnelbanegångar till litteraturens oändlighet. Från ungdomens flyktiga kärleksmöten till familjelivets avsaknad av de samma. Mexikanska Valeria Luiselli förmår ojämförbart fånga läsaren genom att vända på våra förväntningar om vad som är verkligt.