Genre: Rysare
Ämnesord: mord, psykologi, kärlek, spänning
Utgivningsår: 1985
ISBN: 915181899

En rysare från Prisma.

Eva och Lennart har nyligen flyttat till Blekinge tillsammans med Evas son Pontus. Lennarts mamma ligger på sjukhus där efter en hjärnblödning.
De flyttar in i det gamla huset på Lyckostigen. Närmaste grannarna berättar om en otäck figur med vit plastmask för ansiktet som skrämmer människorna i trakten. Och det dröjer inte länge förrän han visar sig utanför Pontus sovrumsfönster. Sedan kommer de anonyma telefonsamtalen med flås och stön. En dag hittar Eva en röd ros på trappan. Och någon borrar ett hål tvärs genom ytterdörren. Den finnige och fete pojken i blomsteraffären dyker upp vid oväntade tillfällen. Och mannen i grannhuset gör sina närmanden.
Så en dag hittas en gravid kvinna mördad en bit upp i skogen bakom deras hus...
Bok recensioner av Dödskyssen :
2019-06-18 23:32
Pseudonymen Anna Ahl som ska vara syster enligt bokens baksida till författaren Kennet Ahl?, också pseudonym?, har aldrig läst något av honom- har enbart skrivit denna bok utgiven på Prisma 1985 men jag misstänker att det är en van författare eller skribent som ligger bakom pseudonymen.
Den här boken hittade jag på Alfa antikvariat som ska till att stängas igen och blev genast nyfiken på omslaget. Rysare är ju inte en genre som är särskild vanlig i Sverige och nyfiket började jag läsa boken. Den gick inte riktigt i de banor jag trodde att den skulle gå i och jag skulle själv vilja kalla den för psykologisk thriller. För mig hoppar den mellan en 3:a och en 4:a, men slutet var ändå så pass spännande att det får bli en 4:a. Den är väldigt psykologisk, välskriven och faktiskt riktigt otäck till och från, så pass att jag var tvungen att kolla efter i några rum när jag läst ut den så att det inte stod en galning och tryckte i min bostad. Jag har dock svårt för att fatta tycke för någon av karaktärerna. Eva är väl offret, men en mamma som vid upprepade tillfällen misshandlar sin lilla son har jag svårt att känna sympati för. Men den är absolut spännande och väldigt annorlunda, så om någon känner för att läsa en psykologisk svensk rysare så kanske den här kan vara rätt för er. Jag ger den ett ganska bra betyg men jag tänker aldrig läsa om den då den var så pass otäck till och från.

"

Skriv egen bokrecension till Dödskyssen
Månskäran