Svärdets makt

Originaltitel: A Storm of Swords
Författare: George R.R. Martin
Ämnesord: krig, politik, mord, kärlek, spänning, äventyr
ISBN: 9789175030531

Äventyr och hjältedåd, vänskap, kärlek och förräderi i en magisk medeltida värld. De sju konungarikena är en värld präglad av vild skönhet och mäktig magi. Men också av förräderi, girighet och ärelystnad, där ädlingar och ofrälse, hjältar och skurkar, fria och slavar kämpar för att överleva och finna sitt öde.Striderna om järntronen är våldsamma och grymma och kriget fortsätter med oförminskad styrka. Nya allianser bildas och gamla upplöses. Vänner blir fiender och rivaler sluter fred. Intriger och ränkspel men också vänskap och kärlek, mod och offervilja underblåser maktkampen. Joffrey av huset Lannister sitter på järntronen i Kungshamn, en ung och bortskämd pojke som regerar över de sju konungarikena med hjälp av sin ärelystna moder. Hans bittraste rival, lord Stannis, är besegrad. Men Robb Stark, som nu har hela Norden under sig, vinner hela tiden nya framgångar i kriget och spelar ett högt spel i kampen mot Joffrey och huset Lannister.Under tiden färdas Daenerys stormfödd fram över det blodbesudlade och öde landskapet i östern, en drottning i exil med de tre sista drakarna i världen i sin vård. Målmedvetet samlar hon ihop sina styrkor för att inta Kungshamn och en dag bestiga järntronen för gott.I en svunnen tid inträffade en våldsam klimatförändring. Somrarna varar i decennier men följs av vintrar långa som en livstid. Längst upp i Norden ligger muren av is, ständigt bevakad av brödraskapet som vigt sitt liv åt uppgiften att skydda de sju konungarikena mot den eviga kölden och okända faror. Långt bortom muren lever rövarna, isolerade från människorna och efter sina egna lagar. Tillsammans med en hord mytiska varelser, vålnader och gengångare, vandrar de nu över Frosttändernas gudsförgätna fjällvidder och vidare söderut.
Medelbetyg: 5 (2 röster)
Bok recensioner av Svärdets makt :
2019-05-23 06:15
Bok 3 i succe tv serien Game of Thrones eller som serien egentligen heter Sagan om Is och Eld. Bok tre fortsätter där andra boken slutade och det är lika bra som förgående böcker dvs fantastiskt bra. Det finns inget att anmärka på, böckerna har allt man kan önska sig och lite.
Handling och tema: 5/5 i betyg. Invecklad historia med många trådar där allt hänger ihop och alla detaljer är viktiga och kryddar handlingen.
Karaktärerna: 5/5 i betyg. Många namn att hålla reda på, många historier och livsöden. I boken kan vi fördjupa oss mer än i tv serien och förstå habdlingen ännu bättre tack vare att vi får veta mer om karaktärerna. Cad som har hänt, vad är drivet bakom deras, svek, lojalitet, kärlek osv. Ingen person är överflödig, alla har en viktig roll i historien.
Miljöer: 5/5 i betyg. Målande beskrivningar gör att vi ser allt framför oss. Det är inte svårt att föreställa sig och medan jag läste så inte bara såg jag allt utan jag hörde hästarnas gnäggningar, kände dofterna, hörde ljudet av sång. Jag befann mig mitt i historien.
Språk: 5/5 i betyg. Mäktig men aldrig svårläst. Inte för långa kapitel. Författaren vet hur man gör för att underlätta för läsaren.

"

Skriv egen bokrecension till Svärdets makt