Anders är feminist, en person som vill vara till lags, för sin fru, sin dotter, sin mamma. Han ställer även upp för andra kvinnor, kanske mer än har borde. Han är osäker på om han har rätt jobb, om han bor på rätt plats, om han är lycklig nog. Men trots sin osäkerhet är han säker på en sak, att han älskar. Han älskar sin dotter, sin fru och sin mamma, i den ordningen fast det vet han inte. Men blir han älskad tillbaka? Hans mamma, den framgångsrika psykologen, är öppet nedlåtande, ändå har han svårt att frigöra sig. Hans fru och dotter tycker om honom men ibland blir det lite för mycket, som när han stiger upp i ottan för att baka bröd åt dem till frukost. Men förstår Anders att man älska för mycket?
Agnes Lidbeck har fått mycket beröm för sina tidigare böcker Finna sig och Förlåten, och kaxigt nog ger hon sig nu på att skildra en relation ur en mans perspektiv. Det går väl sådär kan jag säga. Men jag har överseende med att en kvinna kan ha svårt att få till ett trovärdigt mansporträtt, värre är att manliga författare inte heller klarar det. Män är antingen våldsamma, fysiskt eller psykiskt, eller svaga stackare, grubblare som är ur fas både med sig själva och sin omgivning. Anders tillhör som sagt den senare kategorin, han ger velourmannen ett ansikte och hans stora skräck är att bli lämnad. Inte alls omotiverat, kvinnor har som bekant svårt att älska män som visar svaghet. Vi får följa Anders och hans familj under många år, från det att dottern Anna är liten tills hon blir vuxen. Hans oro och osäkerhet genomsyrar boken, han vill vara den perfekta maken och pappan men ovationerna uteblir. Den scen som gör störst intryck på mig är när han skämtsamt antyder till sin fru Kristina att hon älskar en blomma mer än honom. Men hon tar åt sig och förklarar flera gånger att hon visst älskar honom mer än blomman. Och det faktum att hon överhuvudtaget har behov av att säga det visar på vilken nivå hennes känslor för Anders är...
Som helhet en intressant relationsroman, på så sätt att det inte händer så mycket. Ganska vanligt och småtråkigt familjeliv där mycket av behållningen finns i det som inte sägs. Anders känns inte helt trovärdig, i synnerhet är det en sak som stör mig men jag avstår att nämna den för att inte spoila. Sensmoralen tolkar jag som att "snälla män är bra att ha men inte särskilt attraktiva" och har jag fel får väl någon protestera...