Författare: Sonja Nordenswan
Ämnesord: krig, politik, psykologi, religion, historia, kärlek, kultur
Utgivningsår: 2019
ISBN: 9789527224045

Bok recensioner av Frihetens pris :
2019-04-13 15:04
Sergeant Jason Mossberg överlever mot alla odds första världskriget och i väntan på hemtransport till USA bestämmer han sig för att söka sina rötter. Hans farfar kom från Irland men talar ogärna om sin bakgrund, så Jason försöker luska lite på egen hand. Men det han får reda på blir en chock för honom och väl hemma i San Francisco konfronterar han sin farfar Joe. Denne inser att sanningen till slut hunnit ifatt honom och kommer inte med några undanflykter. Istället tar han Jason och läsarna med på en resa tillbaka i tiden, med början i 1850-talets Finland och Irland. Fattigdom och umbäranden får människor att begå desperata handlingar och för att överleva krävs handlingskraft, mod och en stor portion tur. Parallellt med Joes öden får vi följa Anna och Petter som väljer att lämna Stockholm för New York. Deras vägar korsas och Joes hemlighet riskerar att avslöjas redan då...

Berättelsen är en fristående parallellhistoria till författarens förra bok, En sång ur kylan. Vi får följa några av bifigurernas livsöden under andra halvan av 1800-talet, den tid då väldigt många sökte sig till USA. De möter dramatik, kärlek och umbäranden, men också värme och medmänsklighet. Författaren är noga med research och läsarna får ett antal historiska fakta på köpet, plus att hon väver in några historiska personer i berättelsen på ett väldigt skicklig sätt. Som vanligt hos Nordenswan är tempot högt, berättelsen förs framåt i en rasande fart och läsaren besparas onödiga detaljer och ältande av det elände som är ofrånkomligt i en bok från denna tid. Det dråpliga och drastiska från tidigare böcker har tonats ner till förmån för ett mer resonerande och medmänskligt perspektiv. Persongalleriet är dock lika omväxlande och spännande som alltid hos Nordenswan, hon är den borne berättaren. Karaktärerna och deras språk känns kanske lite för moderna i förhållande till den tid de lever i och det finns en viss "korrekthet" hos vissa av dem som stör mig lite. Men det är hon långt ifrån ensam om när det gäller historiska romaner och det gör absolut boken mer lättläst.

Som helhet en mycket läsvärd bok och ett måste för den som gillar historiska romaner! När jag skulle lägga in recensionen finns det ju en ruta för ämnesord och när jag skulle kryssa i märkte jag att det blev en massa kryss! Politik, historia, kärlek, krig, religion, kultur osv. Socialt patos fanns inte där men finns i boken. Så här finns lite av varje, något för alla.

Sonja Nordenswan bor på Åland och har givit ut fem romaner. Hon debuterade med en självbiografisk essä om livet på långfart i Sjöhistorisk tidskrift för Åland. 2011 var hon nominerad till Nordiska Rådets Litteraturpris för Blues från ett krossat världshus. Hon har även medverkat i antologin Noveller för Världens Barn.

"

Skriv egen bokrecension till Frihetens pris
Inte utan min syster