Pepparkakor, lönnsirap och döden

Författare: Ingrid Kampås
Ämnesord: depression, hälsa, mord, kärlek, spänning, småstad, vårdcentral, realism, juletid
Utgivningsår: 2019
ISBN: 9788726137392

Julen närmar sig med stormsteg. Många ser den här tiden som den mysigaste på året, men Mari som arbetar i hemtjänsten vet hur mycket misär och lidande den här högtiden kan åstadkomma. Man är aldrig så ensam som på julen. När Mari får ett samtal från en kollega om att hon inte lyckas komma in i en vårdtagares bostad blir Mari genast orolig. Mycket riktigt hittar de den gamle mannen död på golvet köket. Även om Mari är van vid att sådant här händer väcker händelsen många frågor inom henne. Vad gör hon själv av sitt liv? Och hur borde hon fira julen i år ...?
Bok recensioner av Pepparkakor, lönnsirap och döden :
2019-03-13 00:19
Det här var mig en sann överraskning. En kortroman eller långnovell med sköterskan Mari med kärleken Åke, sonen Anton och svärföräldrarna Iris och Gösta åter tillbaka i en engagerande och småspännande proletärdeckare. Jag har läst de tre böckerna om Mari som släpptes mellan åren (2002-2004) och har tyckt om de alla tre. Sättet Ingrid Kampås skriver och realismen i historien som blandas med spänning påminner starkt om Aino Trosells deckare om Siv Dahlin, böcker som jag också tyckt väldigt mycket om. Det är något härligt befriande att få läsa deckare som är realistiska, där värdefrågor och vardagsbekymmer får lov att ta plats. Dessa böcker sticker verkligen ut i ett för mig allt mer tråkigt deckarträsk där alldeles för många författare snarare tycks kopiera från varandra än att våga sticka ut. Ingrid Kampås bok som gärna hade fått vara längre, sticker verkligen ut på ett positivt och befriande sätt. Jag kan varmt rekommendera den här kortromanen och jag hoppas på nya längre böcker om Mari i framtiden!
Toppbetyg!

"

Skriv egen bokrecension till Pepparkakor, lönnsirap och döden