Tjoho, nu är det jul!

Författare: Ulf Nilsson & Emma Adbåge
Genre: Barnbok
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789129701975

Tjoho, nu är det jul! är en stor, fin adventsbok, som kan läsas under hela december! I 24 kapitel får vi följa huvudpersonerna grisen Ruffe och katten Kss-kss - dessutom ett par möss och så småningom en hel hoper vildsvin.

Ruffe har hört rykten om att julen närmar sig. Om man är gris gäller det att fly ut i skogen, det har han hört. Och det gör Ruffe. Vilken tur att han träffar på katten Kss-kss som kan det där med överlevnad. Tillsammans flyttar de in i ett övergivet torp i skogen, där redan mössen Andersson och Pettersson bor. Djuren bestämmer sig för att ställa torpet i ordning och skapa en överdådig jul. På självaste Luciadagen dyker en gruffande vildsvinsfru Vilda upp. Ruffe blir blixtkär! Och med Vilda kommer också en hel rad vildsvin i olika storlekar.

Ulf Nilsson är på överdådigt berättarhumör. Komik blandas med funderingar om döden, om vad det är att vara en tänkande varelse och om vad man kan skapa och uppnå tillsammans. Emma Adbåge har överträffat sig själv med träffsäkra karaktärer och miljöer. En tänkvärd, varm, rolig och spännande julsaga!
Bok recensioner av Tjoho, nu är det jul! :
2018-12-09 13:42
Bokens omslag ser trevligt ut med massor av grisar. Det är Emma AdBåge som skapat detta. Men berättelsen är skriven av Ulf Nilsson. Samma Ulf som tidigare bjudit mig på "Jul i gamla skogen". Visst håller denna berättelse tidvis samma höga kvalitet som denna. Men när de små griskultingarna flyttar in i berättelsen och busar runt och leker sjukhus, då tar dessa inslag över lite för mycket. Annars är väl bokens huvudbudskap ett som kritiserar det där med att måste vi äta kött bara för att det finns en gammal fånig tradition som säger detta. Grisen Ruffe har rymt från sin bonde, bara för att han inte vill bli till julskinka. Han träffar katten Kss-Kss som vet ett gammalt torp de kan flytta in i. Gubben som bott där tidigare är död. Kvar är endast hans två möss Andersson och Pettersson. Och med tanke på att gubben som dött hette Lundström så knyts genast julvisan om Karusellen också in i sagan. I alla fall lite. Mot slutet av berättelsen dyker det upp några arbetare som vill riva torpet för att bygga en väg. Även det inslaget känns heller inte riktigt bra.

"

Skriv egen bokrecension till Tjoho, nu är det jul!
Sagan om Karlknut