Shevek - En berättelse om två världar

Författare: Ursula K. Le Guin
Ämnesord: filosofi, politik, framtid, vetenskap
Utgivningsår: 1974
ISBN: 9129596254

[Åh, procentmätarna är enbart en spydighet. Någoning annat skulle inte göra boken rättvisa. Egentligen inte göra NÅGRA böcker rättvisa]

När anarkisterna på planten Urras (i boken kallade Odonianer efter sin ledare Odo) reste sig i en international räddade sig nationalstaterna genom att skänka dem månen Anarres. Nära två århundraden har nu gått sedan en handfull - ett par miljoner nybyggare - lämnade allt bakom sig för att bygga vad de ansåg vara en bättre värld. Det börjar talas om att bryta den långvariga isoleringen himlakropparna emellan; att skicka en Annaresti som delegat till egendomsanhängarna.

På sätt och vis rör det sig om en kulturkrockshistoria, må det vara kapitalism och anarkism istället för, säg, västvärlden och afrika. Shevek (bokens huvudperson, den anarkistiska delegaten) och hans reaktioner på Urras kan knappas kallas annat. Men boken hoppar ständigt kronologiskt, och tar sig också tid att beskriva Sheveks uppväxt, fostran och liv, och hur hans samhälle fungerar. Eller, gör det verkligen det? Är det verkligen ett samhället helt utan maktstrukturer?

Det fanns en mur. Den såg inte betydelsefull ut. Den var gjord av primitivt hopmurade, ohuggna stenar. En vuxen människa kunde se över den och till och med ett barn kunde klättra över den. Där den korsade körbanan hade den ingen port utan förföll till något rent geometriskt: en linje, en gränsidé. Men idén var verklig. Den var betydelsefull. I sju generationers tid hade det inte funnits någonting viktigare i världen än denna mur.

Liksom alla murar var den tvetydig, hade den två ansikten. Vad som fanns innanför den och vad som fanns utanför den var beroende av vilken sida man befann sig på.

Såg man muren från ena sidan omslöt den ett ofruktsamt fält på femtio tunnland som kallades Anarres Hamn. På fältet stod ett par stora flyttbara kranar, en raketramp, tre magasin, ett lastbilsgarage och en sovsal. Sovsalen såg slitstark, smutsig och dyster ut; där fanns ingen trädgård, inga barn; det var tydligt att ingen bodde där, att det inte ens var meningen att någon skulle stanna där någon längre tid. I själva verket var det en karantän. Muren inneslöt inte bara landningsfältet utan också de skepp som kom ned från rymden, och männen som kom med skeppen, och världarna de kom från, och det övriga världsalltet. Den inneslöt världsalltet och lämnade universum utanför, fritt.

Såg man muren från andra sidan omslöt den Anarres; hela planeten fanns innanför den, ett stort fångläger, avskuret från andra världar och andra människor, i karantän.

Folk kom ofta ut från den närbelägna staden Abbenay i hopp att få se ett rymdskepp, eller helt enkelt för att få se muren. Den var trots allt den enda gränsmuren på deras värld. Ingen annanstans kunde de se en skylt som sade Tillträde Förbjudet.

Medelbetyg: 4,8 (5 röster)
Bok recensioner av Shevek - En berättelse om två världar :
2004-10-21 16:18
Shevek är - iaf när jag läste den - en rätt så fantastisk bok. För er som inte har läst Le Guin tidigare, och avskräcks av etiketten Science fiction, kan jag berätta att det här är långt ifrån nån slags mediafördom och rymdskeppsfetischism. Le Guin skriver, må det låta pretentiöst, om människan. Ett slags social sf, centrerad på människor, inte teknik. I det här fallet är det kanske snarare människor och ideer; boken är, i stora drag, en jämförelse mellan kapitalism och anarkism.
I ett antal flashbacks och [vad det nu heter när man gör tvärtom] berättas historien om fysikern shevek och hans värld, från födsel till resan till planeten Urras. Det är en utopi som målas upp, och det är förståss väldigt politiskt - frågor som jämställdhet, äganderätt och arbete avhandlas eller funderas runt. Dock är det inte alls så politiskt att människorna inte får plats - karaktärerna är absolut levande.
Man skulle kunna hävda att de är svartvita, eftersom alla karaktärer i grunden är antingen "arkister" eller anarkister, och annat i mycket mindre utsträckning, men jag håller inte med. Snarare är det så att det verkligen är två olika sorters människor, på gott och ont, som formats av de olika samhällssystemen.
Boken utspelar sig i samma universum som flera av Ursula le Guins övriga böcker, men det är inte någonting man dirket lägger märke till - den uråldriga, högutvecklade Hainska civilisationen finns med, likaså terranerna,(vår egen plantet och civilisation, fast några hundra år senare) men de rör sig mest i utkanterna, hakar i trådar som berättelsen redan startat, och man får knappast någon känsla av att man blir matad med ett helt universum bara för att överbevisas i att hon VISST kan bygga ett.

Ja, jag blev visst fullkomligt okritisk. Jag vet inte vad jag skulle tycka om jag läste boken nu, men första gången tyckte jag verkligen, verkligen om den, som synes.
2006-02-27 15:23
som så mycket annat Le. Guin skrivit så är den här boken ett helt underbart bidrag till samhällsdebatten. Den är både lättsläst och spännande. den tar upp problematiken med två olika världar (kapitalism och anarkism) och bringar lite reda till en annars ofta tilltrasslad och krånglig fråga på ett lätt sätt. Jag tänker inte gå in så mycket mer på den för det finns det andra som har gjort men jag rekomenderar den starkt och hoppas att jag får tillfälle att läsa den på orginalspråk (engelska) någon gång.
2008-04-26 09:44
En intressant bok och det som gjorde den så intressant var att ingen värld framställdes som helt god eller ond. Utan båda två hade sina egna problem.

"