I denna typiska Pratchettbok från Opera och musikalvärlden i allmänhet och Fantomen på Operan i synnerhet en smisk i baken.
Det är med både löje och omtanke han målar upp historien om Operaspöket i Ankh-Morporks gigantiska operahus - och de två (tre) häxor som rör sig i närområdet för att lösa mysteriet och klara skivan.
I Masker hittar vi Agnes - den gravt överviktiga men tallangfulla sångerskan - som har kravet på sig att bli häxa, men som mest vill sjunga. Genom ett misstag får hon privatlektioner av det mystiska operaspöket (som egentligen tror att han undervisar den vackra Christin).
Nanna Ogg och Mormor Vädervax har begett sig till stora staden för att förhandla om bokrättigheterna till Nanna Oggs kokbok, och får höra talas om konstigheterna som sker på operan - och att deras skyddsling Agnes är inblandad på något sätt.
De bestämmer sig för att ta tag i saken.
Som gammal musikalfantast (har sett Fantomen på Operan sex gånger) är det själklart jätteroligt att läsa Pratchetts version av den klassiska historien och se alla referenser till opera och musikalvärlden som finns invävda överallt.
Men som alltid med Pratchett blir det ingen parodi. Han vill alltid berätta något om människan och värdlen vi lever i - där han bara väljer olika temat som forum för sitt berättande.
Masker är en underhållande bok, men fascinerade mig inte lika mycket som till exempel Små Gudar.
Inläsare var Leif Liljeroth. Han gjorde ett bra jobb, även om jag fortfarande inte stött på någon som jag tycker lyckats förmedla Pratchetts torra humor på ett tillfredställande sätt.