Musik och tystnad

Författare: Rose Tremain
Ämnesord: Musik

1629 anländer Peter Claire, en ung bildskön lutspelare med kärlekssorg, till Rosenborgs slott för att ta tjänst i danske kungen Kristian IV:s hovorkester. Kungen har stora bekymmer med skulder efter 30-åriga kriget samt en högeligen lättfotad hustru, Kirsten. Sin tröst söker han i musiken och drömmen om ett observatorium. Hovorkestern har han dock stängt inne i en kall och fuktig källare - endast de ljuva tonerna ska oförklarligt tränga upp ur djupet till middagsgästernas förnöjelse.
Den unge mannen blir både observatör och offer för ett hov fyllt av intriger och lustar. Många röster kommer till tals och många märkliga historier i sagoton tränger fram i denna doftrika roman som är både våldsam och ömsint, skakande och trösterik. Och drottningen har en kammarjungfru...
Rose Tremain belönades år 2000 med Whitbread-priset för sin nya roman.
Medelbetyg: 4 (5 röster)
Bok recensioner av Musik och tystnad :
2003-11-26 17:28
En ung lutspelare anländer till det Danska hovet under det tidiga 1600 - talet.
Han blir en iakttagare och offer för ett hov fullt av intriger och lustar...

En helt underbar berättelse om den unge lutspelarens öden.
Rekommenderas!
2003-11-30 11:34
En fascinerande berättelse om en ung musikers öde på 1600-talet.
Han blir ingripen i hovets alla bisarra hemligheter och intriger.

En suverän historisk roman!
2005-01-16 21:29
Ett stenkast från Strøget ligger det vackra renässansslottet Rosenborgs slot. Det var den danske 1600-talskungen Christian 4s favoritslott. Här festade han och här dog han och här förvaras riksregalierna (kronan, spiran mm). Jag älskar 1600-talet och Dansk historia. Så detta borde vara boken för MIG. Tji fick jag. Det handlar om musik, kärlek och intriger i Rosenborgs slott. Men boken säger mig ingenting. Kan det vara så banalt som att jag är man; jag älskar att läsa om krig, hantverk och tjärade skepp (helst i fack-böcker). Och kvinnor verkar älska kärlek och frasande siden och knypplade spetsar. För dom kvinnorna har denna bok allt. Den har blivit upphöjd högt ovan skyarna av kritiker.
Jag vill inte sätta betyg. Boken är nämligen bra skriven, men inget för mig. Kanske nästa gång jag läser den. Besök gärna slottet där intrigerna tilldrar sig! Det är värt en femma däremot! Kolla min hemsida om slottet och dess "have": http://axelnelson.com/copenhagen/centralt/haver.htm
2005-08-20 12:09
Fler personers öden berättas om varandra. Det de har gemensamt är att alla personerna i boken har en kopplingtill den vackra lutspelaren Peter Claire. Man får läsa drottningens privata anteckningar, hovdamens Emilia tankar, man får träffa hennes familj och lära känna kungen och lutsplaren Peter Clairs älskarinna på Irland. (Innan han flyttar till Danmark där han dras in i kungafamiljen och Emilias liv).

En del av dessa karaktärer tycker jag var intressanta. Jag gillade drottningens tankar och att få följa musikanternas liv där de sitter dagarna långa neri i en kall källare och spelar. Men jag tycker boken var ointressant långa stunder, anledningen till att jag läste vidare var för att jag ville se hur den slutade. Irreterade mig lite på att det sexuella fick så mycket plats i boken. Nej, efter att ha läst färdigt boken är jag besviken då jag länge har funderat på att läsa den. Boken var inte alls så facinerande och spännande som jag trodde att den skulle vara.
2007-06-04 17:28
Eftersom jag är en sucker för historiska romaner så kunde jag inte motstå att köpa denna bok när jag hittade ett inbundet exemplar för ynka 20 kr på Returvaruhuset - vilket fynd!

I "Musik och tystnad" som utspelar sig i Danmark under två år av kung Kristian IV tid på 1600-talet så vävs flera personers öden samman i en blandning av fakta och fiktion. För mig som bland annat har läst "Livläkarens besök" av Per Olov Enquist (om Christian VII livläkare) och "Stjärneborg" av Alexandra Coelho Ahndoril (om Tycho Brahe) med stort nöje, så är det högst angenämt att få återvända till samma gamla danska miljöer igen.

Romanen är centrerad kring Kristian IV:s hov, under 1629-1630 då äktenskapet med fru nummer två - Kirsten Munk - är på upphällningen - i gott sällskap av Kristian IV:s mentala tillstånd - efter många stormiga år. I "Musik och Tystnad" utmålas hon som en hänsynslös, narcissistisk, barnhatande nymfoman med förkärlek för S/M tillsammans med tyske älskaren Otto. Jag vet inte hur mycket det stämmer i verkligheten, men faktum är att kungen skilde sig från henne 1629 p.g.a. hennes ständiga otrohet. I alla fall så är det verkligen ingen smickrande bild av Kirsten Munk som målas upp, det är nästan så jag tycker Rose Tremain tar i för mycket. Över huvud taget verkar hon ha hängt upp sig på att utmåla alla kvinnor i historien som fullständigt sexgalna neurotiker, vilket känns lite unket. Men, men.

Vi får även följa en ung fager engelsk musikants ankomst till slottet (som är där för att ta plats i den danska hovorkestern) och kärleksaffären han inleder där med Kirsten Munks hunsade kammarjungfru. Samt några andra karaktärer. Och de hamnar snart i det ormens näste som det danska hovet då utgör med alla dess intriger och ränker.

"Musik och tystnad" av Rose Tremain är en fruktansvärt välskriven roman med ett vackert och följsamt språk, men tyvärr med en väldigt kall ton. Jag saknar den danska gemytligheten och värmen! På grund av detta så kan berättandet bitvis kännas något opersonlig och trist, men det vägs som tur är upp av den fantastiska historien och de vältecknade karaktärerna i den.
En mycket bra bok, men inget mästerverk som många anser. Jag har läst betydligt bättre inom genren.
2010-04-30 16:41
Boken är som målad i poetiskt, bisarrt och humoristiskt skimmer. De korta avsnitten driver intresset vidare. Jag uppskattar mycket denna bok som jag läst i fransk översättning, Musique et silence. Sista tio sidorna händer tredje dagen i maj 1630.
I dag är 30.4.2010 så jag sparar detta till på måndag.
Ett sakfel är att änkedrottningen Sophie sägs titta på Sverige på andra sidan av Öresund från Kronborgs slott - hon tittar på Danmark! Detta är fin romankonst men inte någon historisk roman. Atmosfären träffar dock den valda tiden elegant vilket lockar till lite historieforskning.

"

Skriv egen bokrecension till Musik och tystnad
Doktor faustus