Datorer och internet får en allt större roll i våra liv och en stor del av vår tid spenderas framför en skärm. Vi spenderar även en stor del av vår tid på nöjen online. Dataspel och spel i mobilen är affärsområden som ständigt växer och för att tillfredsställa marknadens behov av duktiga spelutvecklare tar våra högskolor fram specialutbildningar. Sanningen är dock att det inte alltid behövs högskoleutveckling för att bli en bra utvecklare. För en del räcker det med ett
brinnande intresse och viljan att lära sig. Grunderna går att lära sig från någon av de böcker om spelutveckling som finns på marknaden.
All spelutveckling bygger i grunden på programmering och därför kan det vara en bra början att lära sig ett användbart programmeringsspråk. Ett av de mest populära språken för spelutveckling är C++ som utvecklades i början av 1980-talet av Bjarne Stroustrup. Det bygger på programmeringsspråket C men är mer anpassat för att kunna skapa grafik. Är du helt nybörjare på programmering kan en så kallad dummies-guide vara till stor hjälp. Exempel på en sådan är Beginning Programming with C++ For Dummies av Stephen R. Davis. Boken går på ett relativt lättsamt sätt igenom de mest enkla grunder du behöver kunna för kunna sätta igång med programmering.
När du väl har lärt dig grunderna med C++ kan du gå vidare med boken Spelutveckling med spelutvecklingsverktyg av Fredrik Vallbo. Med bokens hjälp kommer du lätt igång med programmering i både 2D och 3D. Den innehåller även en introduktion till grafikprogrammering i C++. Vidare får du bra tips på hur du säljer och tjänar pengar på dina spel. Spelutvecklingsverktygen som boken tar upp ger dig möjligheter att mycket enkelt komma igång med att skapa egna spel eftersom de har en hel del inställningar som underlättar.
Spelutvecklare är mycket attraktiva på arbetsmarknaden speciellt inom iGaming-marknaden som ständigt växer. Kasinobolag som
StorSpelare behöver alltid nya utvecklare till sina kasinospel. Andra branscher som ständigt behöver nya utvecklare är Tv-spelsbranschen där företag som
svenska spelutvecklaren Dice ständigt producerar nya spel.
För att skaffa dig lite mer kreativ kunskap om hur framgångsrika spel är uppbyggda har boken Designing Games: A Guide to Engineering Experiences av Tynan Sylvester, många bra exempel. Boken går igenom och bryter ner hur moderna och populära tv-spel är uppbyggda och vad det är som gör att de får en så stor genomslagskraft.