Dödlig längtan

Originaltitel: The longing
Författare: Jane Asher
Ämnesord: depression, hälsa, psykologi, kärlek, spänning, barn, england, kidnappning, psykisk sjukdom
Utgivningsår: 2000
ISBN: 9789146182337

Juliet har allt. Ett lyckligt äktenskap, en lysande karriär och ett intensivt umgängesliv i London. Det enda som stör idyllen är hennes och Michaels barnlöshet. De provar allt och till slut lyckas hon bli gravid genom konstgjord befruktning. Men lyckan och förväntningarna förbyts snart i förtvivlan och hjälplöshet. Juliet börjar bete sig konstigt och aggressivt. Hon går in i en psykos och en dag kidnappar hon ett spädbarn.
Om hon inte tar sina mediciner är hon kapabel att göra vad som helst och barnet måste få mat. Polisen sätter in alla resurser för att hitta dem i tid...
Bok recensioner av Dödlig längtan :
2017-11-09 22:56
1996 debuterade brittiska Jane Asher med: Dödlig längtan. Jag känner sen tidigare igen Jane Ashers namn som en ganska välkänd brittisk skådespelerska. Men det är nog inte alla skådespelare som skulle kunna skriva en sådan här bra, spännande, välskriven, engagerande och mycket medryckande roman som Jane Asher. Boken är både en spännande thriller om en kidnappad tre månaders gammal pojke och den psykiskt sjuka kvinna som tagit honom, men också en gripande roman om en kvinnas desperata kamp efter att få sitt efterlängtade barn. Boken är mycket välskriven, karaktärerna känns trovärdiga och historien griper tag i mig som läsare även nu när jag väl läst ut boken. Likt dyra årgångsviner så blir sällan bra böcker med år på nacken gamla eller dåliga. Tyvärr tycks det här vara den enda bok av Jane Asher som översatts till svenska. Vilket är synd eftersom jag gärna skulle vilja läsa mer av henne.
Toppbetyg blir det från mig och jag kan riktigt varmt rekommendera boken!
Mitt slutbetyg blir, en 5:a!

"